بهمن ۰۳, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴ Asia/Dushanbe
  • روابط اوکراین و آلمان بر سر اظهارات جنجالی فرمانده نیروی دریایی آلمان دچار تنش شده است
    روابط اوکراین و آلمان بر سر اظهارات جنجالی فرمانده نیروی دریایی آلمان دچار تنش شده است

روابط اوکراین و آلمان بر سر اظهارات جنجالی فرمانده نیروی دریایی آلمان و نیز امتناع برلین از تدارک تسلیحاتی کی یف دچار تنش شده است.

دریادار«کِی آخیم شونباخ»(Kay-Achim Schönbach) فرمانده نیروی دریایی آلمان در حاشیه سفر خود به هند گفته بود ادعاها درباره تلاش روسیه برای حمله به اوکراین صحت ندارد. وی همچنین بازگشت دوباره شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد به اوکراین را رد کرده و تصریح نموده بود که ولادیمیر پوتین خواهان احترام است و چه بسا سزاوار این احترام هم است. این اظهارات شونباخ موج انتقادات را علیه وی به راه انداخت و در نهایت، این فشارها منجر به استعفای اجباری شونباخ شده و وزیر دفاع آلمان نیز این استعفا را پذیرفت.

از سوی دیگر «دیمیترو کولبا»(Dmytro Kuleba) وزیر خارجه اوکراین ضمن اعلام مخالفت با اظهارات آلمان در مورد امتناع از ارسال سلاح کشورش در بحبوحه تنش کنونی با روسیه تأکید کرد که مواضع برلین متناسب با وضعیت امنیتی اوکراین یا روابط بین دو کشور نیست.

وی تصریح کرد: «شرکای آلمانی باید از بیان این گونه اظهارات و اقداماتی که وحدت اوکراین را تضعیف و ولادیمیر پوتین را تشویق به حمله جدید علیه اوکراین می‌کند، دست بکشند».

منابع خبری اعلام کردند که سفیر آلمان در کی یف در اعتراض به آنچه عدم تجهیز اوکراین به سلاح دفاعی از سوی برلین اعلام شد، احضار شده است. وزارت امورخارجه اوکراین اعلام کرد که نا امیدی عمیق خود را نسبت به این که برلین تجهیز ما به سلاح دفاعی را نپذیرفته است، به سفیر این کشور در کی یف اعلام کردیم.

اوکراین  نیز از آلمان خواست که ناو‌های جنگی و موشک های ضد زره به منظور آنچه را که بازداندگی در مقابل حملات احتمالی روسیه خواند ارسال کند.

آندری ملنیک (Andriy Melnyk) سفیر اوکراین در برلین گفت : کی یف از آلمان می‌خواهد از این کشور در مقابل حملات روسیه دفاع کند.

«کریستین لامبرشت»(Christine Lambrecht) وزیر دفاع آلمان درخواست اوکراین برای ارسال سلاح به این کشور در بحبوحه افزایش تنش‌ها با روسیه را رد کرده و اعلام کرد که این اقدام در حال حاضر مفید نخواهد بود.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز پیشتر تاکید کرد موضع این کشور ارسال تسلیحات مرگبار به مناطق جنگی نیست.

این موضع دولت آلمان بعد از آن مطرح شد که بریتانیا ارسال سلاح‌های ضد تانک به اوکراین را آغاز کرده و آمریکا به کشورهای حوزه بالتیک مجوز ارسال تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین که شامل موشکهای ضد تانک و ضد هوایی است را صادر کرده است. با این حال آلمان نه فقط هیچ سلاحی برای اوکراین ارسال نکرده بلکه با پرواز هواپیماهای حامل سلاح کشورهای ناتو برای اوکراین از فضای این کشور مخالفت کرده است.

این موضع آلمان که مهمترین کشور اتحادیه اروپا و از اعضای اصلی اروپایی ناتو محسوب می شود نشانگر وجود اختلاف در ناتو بر سر نحوه موضع گیری در قبال تحرکات نظامی اخیر روسیه که به ادعای واشنگتن و برخی اعضای ناتو برای حمله به اوکراین صورت می گیرد و نیز عدم تمایل برلین برای تقابل آشکار با مسکو است.

بر خلاف همراهی های  دولت ائتلافی جدید آلمان با آمریکا در هشدار به روسیه و حتی تهدید به لغو راه اندازی خط لوله گازی نورد استریم 2 ، اما واقعیت این است که مقامات آلمانی به خوبی از آسیب پذیری گازی اروپا آگاه هستند .

آنها مایل نیستند اقداماتی صورت دهند که مسکو آن را  گام هایی ضد روسی تلقی کرده و موجب کاهش ارسال گاز روسیه به اروپا آنهم در اوج زمستان شود. ضمن اینکه بر خلاف آمریکا ، بریتانیا و اعضای اروپای شرقی ناتو که خواهان تقابل هر چه بیشتر با روسیه هستند ، اما اعضای بزرگ اروپای غربی ناتو مانند آلمان ، فرانسه ، اسپانیا و ایتالیا خواهان تشدید تنش ها با مسکو و البته وقوع جنگ احتمالی در اروپا بر سر اوکراین نیستند. زیرا چنین جنگی صرفا موجب آسیب به اروپا خواهد شد.ضمن اینکه از دیدگاه این کشورها اوکراین عضو ناتو نبوده و لذا نباید به خاطر آن درگیر جنگ با روسیه شوند.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

کلیدواژه