اسفند ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۹ Asia/Dushanbe
  • بزرگداشت حکیم نظامی، داستان سرای نامی ایرانی در ترکمنستان
    بزرگداشت حکیم نظامی، داستان سرای نامی ایرانی در ترکمنستان

آئین بزرگداشت داستان‌سرای نامی ایرانی، حکیم نظامی گنجوی با حضور رایزن فرهنگی، معاون سفارت، استادان زبان و ادبیات فارسی  و اقشار مختلف جامعه ترکمنستان از جمله فارسی آموزان برگزار شد.

«جمال‌الدین ابومحمّد الیاس» متخلص به نظامی گنجوی شاعر و داستان‌سرای ایرانی در قرن دوازدهم میلادی می زیسته است.
مخزن‌الاسرار، هفت‌پیکر، خسرو و شیرین، شرف نامه (اسکندر)، لیلی و مجنون و دیوان حکیم نظامی از آثار مشهور این شاعر ایرانی است.
آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا،« نوید رسولی» رایزن فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان گفت: شاهکار جاودانه حکیم نظامی یعنی پنج گنج حلقه ارتباط کشورهای پارسی زبان است.
«بهزاد رزازان» استاد زبان و ادبیات فارسی نیز در سخنانی با بیان اینکه نظامی  از ستون های شعر داستانی و مثنوی‌های بزمی ادب فارسی است،گفت: "نظامی با هنرمندی خاص خود، متناسب با موضوع و هدف اثرش، سرآغازهای متنوعی را آفریده است."
استاد زبان و ادبیات فارسی مدرسه سفارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تأکید نظامی برعنصر خِرَد  تصریح کرد: "نظامی به مانند فردوسی و شاهنامه در آغاز اقبالنامه خود بر عنصر خرد تأکید فراوان دارد به گونه ای که ابیات اول این مثنوی، یادآور بیت اول شاهنامه (به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد) است."
12 مارس 2022  روز حکیم نظامی در ایران است و کمیسیون ملی یونسکو - ایران جایزه‌ای به نام حکیم نظامی به چهره‌های برگزیده فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف اعطا می کند.
این جایزه در بخش بین‌الملل نیز اهدا خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه