فروردین ۰۸, ۱۴۰۱ ۰۹:۰۷ Asia/Dushanbe
  • نیروهای ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با تروریست ها  به اراضی سوریه و عراق حمله می کنند
    نیروهای ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با تروریست ها به اراضی سوریه و عراق حمله می کنند

سیاست خارجی دولت "رجب طیب اردوغان" در زمینه رابطه ترکیه با کشورهای منطقه و جهان، بسیار تامل انگیز به نظر می رسد و مشخص نیست مقام های آنکارا چه اهدافی را دنبال می کنند.  

 نامشخص بودن سیاست خارجی رئیس جمهوری ترکیه به ویژه در زمینه حمله به اراضی دو کشور همسایه ، موجب شده است این تصور در محافل سیاسی منطقه و جهان تقویت شود که مقام های آنکارا صرفا" طرح های قدرت های جهانی را در سوریه و عراق اجرا می کنند.

در همین ارتباط ، باید گفت، حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه و عراق در شرایطی تشدید شده است که مقام های آنکارا به ویژه شخص رجب طیب اردوغان با هدف رایزنی با سران روسیه و اوکراین تلاش می کند. در حقیقت ، رئیس جمهوری ترکیه که به منظور دستیابی به صلح میان روسیه و اوکراین تلاش می کند، همزمان فرمان تشدید تجاوز به اراضی دو کشور همسایه را تشدید کرده است.

رئیس جمهور ترکیه گفته است: "به تماس هایم با روسای جمهوری روسیه و اوکراین برای توقف جنگ ، ادامه می دهم".

ترکیه از زمان آغاز عملیات ارتش روسیه در خاک اوکراین تلاش کرده است در این بحران در نقش یک میانجی ظاهر شود. این در حالی است که این تلاش ها تاکنون بی نتیجه بوده است. با وجود این ، به نظر می رسد مقام های آنکارا همچنان به تلاش های خود برای ایفای نقش میانجی تلاش می کنند. چنین به نظر می رسد که مقام های آنکارا به ایفای چنین نقشی در بحران روسیه و اوکراین نیازشدیدی دارند. علی الخصوص که رفتار رهبران آمریکا و انگلیس با دولت اردوغان چندان خوشایند مقام های ترکیه نیست.

ارتش ترکیه در ادامه تجاوزات خود به شمال سوریه و عراق، دو تن از نیروهای حزب کارگران کردستان را هدف قرار داد. دولت اردوغان ، حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و به بهانه مبارزه با اعضای این حزب، شمال این دو کشور را به عرصه تاخت و تاز نظامیان خود تبدیل کرده است.

 ترکیه بدون توجه به اعتراضات دولت ها و مردم سوریه و عراق ، به مداخلات نظامی غیرقانونی خود در این دو کشور ادامه می دهد.

در حقیقت باید گفت، نیروهای ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با تروریست ها بیشتر از دوسال است که به صورت غیرقانونی ضمن اشغال اراضی سوریه و عراق ، به شمال اراضی این دو همسایه خود حمله می کنند. در دو سال گذشته ، به دلیل این حملات ، صدها تن از غیرنظامیان سوری و عراقی جان خود را از دست داده اند.

دولت های دمشق و بغداد بارها حملات نظامیان ترکیه را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عراق دانسته اند. مردم سوریه و عراق نیز اقدام نظامیان ترک را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته اند مانع تحرکات غیرقانونی ترکیه در اراضی کشورشان شوند.

با وجود این محکومیت ها و واکنش های منفی، شورای امنیت ترکیه در نشست اخیر خود به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور در موضع گیری مبهم و متناقضی، خواستار وجود امنیت و آرامش مردم عراق و سوریه شد، اما تاکید کرد: "مبارزه دولت ترکیه با سازمان هایی که از آن ها به عنوان سازمان های تروریستی یاد می کند، با قاطعیت ادامه خواهد داد".

حملات نظامی ترکیه به سوریه و عراق در چند سال گذشته موجب صرف هزینه های زیادی از جیب مردم این کشور شده است. به همین دلیل است که مردم ترکیه که ار سال 2005 میلادی اقتصاد شکوفایی را تجربه می کردند ، اکنون در تنگنای شدید اقتصادی و معیشتی به سر ببرند.

کارشناسان ازاین شرایط نامطلوب ، با عنوان "بحران اقتصادی" یاد می کنند. تردیدی نیست ، تا زمانی که ارتش ترکیه به اشغال سوریه و عراق ادامه دهد ، بعید است که بحران اقتصادی و مالی این کشور برطرف شود.  بدیهی است که با ادامه شرایط فعلی ، نه تنها نتیجه ای مثبتی برای دولتمردان ترکیه نخواهد داشت ، بلکه همچنان به زیان اقتصاد این کشور و فشار هر چه بیشتر بر مردم ترکیه خواهد بود. 

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه