اردیبهشت ۰۴, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۶ Asia/Dushanbe
  • پیوستن فنلاند به ناتو از اختلافات مهم روسیه با این کشور محسوب می شود
    پیوستن فنلاند به ناتو از اختلافات مهم روسیه با این کشور محسوب می شود

مساله پیوستن دو کشور اروپای شمالی یعنی فنلاند و سوئد به ناتو از اختلافات مهم روسیه با این دو کشور محسوب می شود. اکنون فنلاند گام مهمی در این زمینه برداشته است.

پارلمان فنلاند روز شنبه 23 آوریل با 112 رای مثبت و 12 رای منفی از مجموع 200 رای اعضای این پارلمان به پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رای داد. این مصوبه به منزله چراغ سبز به دولت فنلاند برای ارائه درخواست به ناتو برای عضویت در آن است. این اقدام با واکنش مثبت دولت فنلاند مواجه شده است.

«پکا هاویستو» (Pekka Haavisto ) وزیر امور خارجه فنلاند روز شنبه با تاکید بر اینکه این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند اظهار داشت که هم اکنون زمان مناسبی است تا هلسینکی درخواست عضویت در ناتو را مطرح کند

هاویستو می گوید: چه اتفاق بدتری باید روی دهد تا فنلاند ناتو را در نظر بگیرد. درگیری‌ها در اوکراین، هلسینکی را مجبور کرد تا سیاست امنیتی خود را مورد ارزیابی قرار دهد و برای فنلاند و سوئد خوب خواهد بود تا مواضع خود درباره عضویت در ناتو را همگام سازی کنند.

به نظر می رسد وقوع جنگ اوکراین در تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو تاثیر قابل توجهی گذاشته است. با مصوبه پارلمان فنلاند عملا روند عضویت این کشور در ناتو آغاز شده  و به زودی این امر محقق خواهد شد. این مساله حساسیت فوق العاده روس ها را موجب شده است .

روسیه که اکنون درگیر جنگی گسترده در اوکراین است عمدتا به دلیل پافشاری ناتو و دولت غربگرای کی یف برای عضویت اوکراین در این سازمان نظامی غربی است ، به شدت با این امر یعنی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف است.

از دیدگاه مسکو این امر به مفهوم گسترش محاصره روسیه ازجانب ناتو است که اکنون علاوه بر مرزهای غربی روسیه، قصد حضور پررنگ در مرزهای شمالی این کشور را هم دارد.

وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت.  

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا هشدار داده که الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامدهای سیاسی و نظامی داشته باشد.

کشور فنلاند در شمال اروپا به لحاظ همسایگی با روسیه و موقعیت جغرافیایی خاص آن همواره حساسیت زیاد روس ها را برانگیخته است. فنلاند در دوره جنگ سرد موضع بی طرفی را اتخاذ کرد که علت آن هم مرزی و موقعیت جغرافیایی این کشور با شوروی و تاثیر پذیری آن از قدرت نظامی و نفوذ سیاسی آن بود. با این حال اکنون سران ناتو وآمریکا مدعی هستند که قواعد بازی در اروپا به صورت اساسی تغییر کرده و دیگر مفاهیم قدیم مربوط به بی طرفی به عنوان چارچوب روند فعالیت سیاسی فنلاند و هم چنین سوئد مناسب نیست و بدین لحاظ خواهان پیوستن این دو کشور به ناتو هستند.

«ینس استولتنبرگ» Jens Stoltenberg دبیر کل ناتو چند بار اعلام کرده که این  سازمان نظامی آماده است تا درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو را به محضی که ارائه دهند، بپذیرد.

فنلاند اکنون در مسیر عضویت در ناتو قرار گرفته است. هر چند که قبل از این نیز پیش بینی می شد فرایند همکاری های نزدیک بین فنلاند با ناتو از جمله در زمینه های آموزشی همچنین برگزاری رزمایش های مشترک در نهایت منجر به عضویت این کشور در این پیمان شود .

تحقق عضویت فنلاند در ناتو  باعث افزایش بیش از پیش نگرانی روسها و واکنش های متقابل مسکو در قبال این کشور خواهد شد. هم اکنون نیز این مساله تحقق یافته و مسکو صراحتا بر هسته ای شدن دریای بالتیک در صورت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تاکید کرده است. مساله ای که نه فقط به معنای افزایش امنیت ملی این کشور نخواهد بود بلکه عملا موجب افزایش بی سابقه تهدیدات علیه آنها خواهد شد.بدین ترتیب فنلاند در کنار سوئد وارد همان مسیری شده اند که قبلا اوکراین طی کرده و با اصرار بر عضویت در ناتو عملا موجب واکنش روسیه و وقوع جنگ مخرب کنونی شده است./

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه