تیر ۰۵, ۱۴۰۱ ۰۸:۴۷ Asia/Dushanbe
  • افزایش تنش های مرزی و درگیری های نظامی در خطوط تماس نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان
    افزایش تنش های مرزی و درگیری های نظامی در خطوط تماس نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان

در شرایطی که تنش هایی مرزی در خطوط تماس نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به بروز تلفات انسانی و اقتصادی منجر می شود ، تظاهرات اعتراضی مخالفان دولت "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان نیز در ایروان ادامه دارد.

با افزایش تنش های مرزی و درگیری های نظامی در خطوط تماس نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، طرفین همچنان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

با ادامه درگیری های نظامی نیروهای باکو و ایروان ، این احتمال را نباید نادیده گرفت که مذاکرات صلح قره باغ ممکن است با بن بست های جدیدی مواجه شود.  در این شرایط ، اعتراضات علیه دولت پاشینیان و درخواست‌ها برای استعفای نخست‌وزیر ارمنستان ، بار دیگر در پایتخت تشدید شده است.

معترضان به سیاست های دولت و مخالفان "نیکول پاشینیان" نخست‌ وزیر ارمنستان ، بار دیگر به برگزاری تظاهرات در میدان فرانسه در ایروان اقدام کردند. تظاهرات اعتراضی مخالفان از ابتدای ماه می سال جاری میلادی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. در حقیقت ، دو ماه است که مخالفان دولت ایروان به بهانه های مختلف به خیابان ها می آیند و با بستن خیابان های اصلی و بزرگراه ها ، مشکلات مردم پایتخت ارمنستان را تشدید می کنند.

این در حالی است که "ایشخان ساقاتلیان"Ishkhan Saghatelyan معاون مجلس ملی ارمنستان که ریاست مخالفان دولت پاشینیان را نیز در اختیار دارد ، هفته گذشته تصریح کرده بود: مخالفان قصد دارند هر بار که یک هیأت خارجی به ایروان سفر می‌کند ، با برپایی تظاهرات ، خواسته‌های خود را به گوش آن ها برسانند.

برگزاری تظاهرات اعتراضی مخالفان دولت ایروان که هر روز بر تعداد آن ها در ارمنستان افزوده می شود ، نشان دهنده آن است که پاشینیان در حال از دست دادن پایگاه های خود در سطح ارمنستان است. در حالی که بر اساس نتایج آخرین انتخابات مجلس ملی ارمنستان ، حزب حاکم ارمنستان توانست بیشترین آرای رای دهندگان ارمنی را به خود اختصاص دهد. در جریان انتخابات زودهنگام مجلس ملی ارمنستان که در در روز 20 ژوئن 2021 میلادی حزب حاکم ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان توانست با کسب 53.92 درصد از کل آرای ماخوذه ، به پیروزی دست یابد. با وجود موفقیت، نخست وزیر ارمنستان همچنان از سوی مخالفان خود تهدیدی می شود.

در این زمینه یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد و آن این که بیش تر از 50 درصد از مردم ارمنستان در انتخابات زودهنگام مجلس ملی درسال گذشته میلادی شرکت نکردند. در صورتی که مخالفان دولت پاشینیان بتوانند این تعداد از آرای بی تفاوت را به سمت خود جلب کنند ، بدون شک می توانند مشکلات زیادی برای ادامه فعالیت های دولت ایروان ایجاد کنند. علی الخصوص که به نظر می رسد روسیه به هدف خود مبنی بر حذف فرانسه و آمریکا از ریاست مشترک گروه میانجیگر مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا دست یافته است. در صورتی که این هدف روسیه محقق شده باشد ، تردیدی نیست که دولت نیکول پاشینیان مقبولیت منطقه ای خود را از دست داده است.

با وجود وابستگی دولت پاشینیان به غرب ، روسیه بزرگترین حامی دولت وی پس از امضای توافقنامه ده ماده ای ماه نوامبر سال 2020 میلادی تلقی می شده است. اما اکنون جمهوری آذربایجان مخالفت خود را با حضور آمریکا و فرانسه در گروه مینسک اعلام کرده است. در این زمینه ، می توان به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه در باکو اشاره کرد. که با حمایت قاطع دولت الهام علی اف مواجه شده و به ناچار ، ارمنستان با واقعیت‌های ناگواری مواجه شده است. در این شرایط چنین به نظر می رسد که تمام خواسته های دولت پاشینیان به پایان رسیده است و تنها مساله‌ای که وجود دارد این است که کرملین اصرار دارد که به تنهایی در روند تهیه پیش‌نویس توافقنامه نهایی صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان میانجیگری کند. در حقیقت ، روسیه با جمهوری آذربایجان در این زمینه به توافق رسیده و در نتیجه ارمنستان در موضع اقلیت و ضعف قرار گرفته است. به همین دلیل است که مشکلات دولت پاشینیان دوچندان شده است و مخالفان دولت ایروان این حقیقت را بیش از پیش دریافته اند.

"کارن دونفرید" Karen Donfried دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا و یک صاحبنظر سیاسی در دولت آمریکا ، در مصاحبه با رسانه‌های ارمنی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر بی نیازی به مشارکت گروه مینسک در روند حل مناقشه قره باغ ، گفت:"جمهوری آذربایجان از روند ریاست مشترک گروه مینسک حمایت نمی‌کند، اما آمریکا از آن حمایت می‌کند و ما به مشارکت در این فرآیند ادامه خواهیم داد".

این شیوه موضع گیری نمایندگان دستکاه دیپلماسی آمریکا به معنای آن است که دولت واشنگتن تلاش دارد تا حضور مشترک روسای آمریکایی ، فرانسوی و روسی را در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا بار دیگر احیا کند. به عبارت دیگر ، دولت واشنگتن قصد دارد ، خواسته های خود را در زمینه حضور در منطقه ، به مقام های دولت الهام علی اف تحمیل کند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه