آبان ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۸ Asia/Dushanbe
  • تغییرات آب و هوایی بر درختان استرس وارد می کند
    تغییرات آب و هوایی بر درختان استرس وارد می کند

یک خبرگزاری آمریکایی با انتشار مطلبی اعلام کرد، دانشمندان دریافته اند گرمای غیرعادی جهان و آب و هوای خشک بر درختان استرس وارد می کند.

به گزارش روز شنبه آسوشیتد پرس، دانشمندان در باغ گیاه‌شناسی لندن در حال بررسی بهترین روش برای جایگزینی درختان آسیب ‌پذیری هستند که برای زنده ماندن در تابستان‌ها و پاییزهای گرم ‌و خشک‌ تر در بریتانیا تلاش می‌کنند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، بر اساس گزارش اداره هواشناسی بریتانیا، این کشور یکی از گرم ترین ماه های اکتبر را از سال 1884 تا کنون تجربه کرده است و آن سال تابستانی بود که در آن دمای بالا رکوردها را شکست.2000 گونه درخت در این باغ گیاه شناسی وجود دارد، اما با وجود رنگ زیبای پاییزی، همه آنها خوب نیستند.

طبق این گزارش، دمایی که در تابستان در اروپا از جمله بریتانیا به 40 درجه سانتیگراد رسید، به این معنی است که سطح آب در اعماق سطح خاک خشک شده و برخی از درختان را که بیشتر بومی آب و هوای معتدل هستند، مجبور به ریختن برگ های خود کرده است.

بنابراین بسیاری درختان خود را به شرایط گرما و خشکی تطبیق می دهند اما بسیاری دیگر نمی توانند و خشک می شوند یا به خواب زودرس زمستانی می روند.

«کوین مارتین» رئیس مجموعه داری درختان باغ های گیاهشناسی اعلام کرد، درختان می توانند خوب خود را با استرس تطابق دهند بنابراین می توانند با خشکسالی و یا استرس گرما تطابق یابند.اما اگر تلفیقی از این دو باشد که امسال شاهد آن بودیم، واقعا درگیر می شوند.

این مطلب در حالی منتشر شده که کارشناسان در اجلاس اقلیمی مصر COP 27 با هشدار درباره پیامدهای گرم شدن زمین برای محیط زیست و گیاهان افزودند: شمار افراد متاثر از گرمایش زمین تا سال 2050 تا دو برابر افزایش می‌یابد و برآورد می‌شود که تا آن زمان، شمار کسانی که در معرض تنش‌های آبی قرار دارند به حدود سه میلیارد نفر برسد.

کلیدواژه