آذر ۰۲, ۱۴۰۱ ۰۹:۴۸ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- هشدار یونیسف در باره وضعیت حقوق کودکان در فرانسه مدعی حقوق بشر+نظر کارشناس

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در فرانسه نسبت به شرایط «نگران‌کننده» حقوق کودکان در این کشور هشدار داده و گزارش «نگران‌کننده»ای از وضعیت کودکان در مواجهه با فقر، محرومیت از تحصیل، مشکلات مرتبط به سلامت روان و خشونت منتشر کرده است.بر پایه این گزارش بیش از یک کودک از هر ۵ کودک زیر خط فقر زندگی می‌کند و ۴۲ هزار کودک نیز بی‌خانمان هستند.

این گزارش توصیه کرده که فرانسه همچنان باید برای تضمین حقوق کودکان، به ویژه آسیب‌پذیرترین آنها، اقدامات بیشتری صورت دهد.یونیسف فرانسه در بیانیه مطبوعاتی همراه با این گزارش که به مناسبت روز جهانی حقوق کودک انتشار یافت، ابراز تاسف کرد: نابرابری‌های اجتماعی و سرزمینی «بسیاری از کودکان را از دسترسی به مدرسه، بهداشت یا خدمات حفاظتی ممانعت می کند». به رغم برخی اقدامات برای بهبود وضعیت کودکان در فرانسه ، یونیسف از اینکه این اقدامات و سیاست‌ها «بسیار پراکنده» هستند و به همین دلیل «اثربخشی آنها» چندان نبوده است، ابراز تاسف کرد.

«آدلین آزان»(1) مدیر دفتر فرانسه یونیسف می گوید: بحران سلامت ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، وضعیت معیشتی کودکان را نیز بدتر کرده  و خشونت علیه کودکان نیز افزایش یافته است. تعداد تماس‌ها با تلفن خدمات اجتماعی اورژانس برای گزارش در معرض خشونت قرار گرفتن یک کودک خردسال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. هر پنج روز یک کودک در فرانسه توسط یکی از والدینش کشته شده است.

گزارش یونیسف در باره وضعیت ناهنجار کودکان در فرانسه کشوری که مدعی حقوق بشر است و دیگر کشورها را به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد و نکوهش قرار می دهد بار دیگر دروغ بودن ادعاهای کشورهای غربی را به نمایش می گذارد. غربی ها دهها سال است که کشورهای مخالف خود را به بهانه نقض حقوق بشر و نیز عدم رعایت حقوق انسانی مورد انتقاد قرار داده و حتی اقدام به صدور قطعنامه ها و یا محکومیت در مجامع حقوق بشری مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل می کنند. در حالی که خود را مصون از پرسش و بازخواست دانسته و اجازه زیر سئوال بردن وضعیت انسان ها از جمله کودکان را در کشورهای خود نمی دهند. در حالی که گزارش های متعدد سازمان ها ونهادهای وابسته به سازمان ملل از قبیل یونیسف و یا شورای حقوق بشر سازمان ملل و نیز نهادهای مرتبط با پناهجویان حاکی از نقض حقوق بشر در رابطه با کودکان ، مهاجران و پناهجویان به ویژه در کشور فرانسه است.

اهمیت گزارش یونیسف از آنجا است که نشان می دهد که دولت امانوئل مکرون که همواره داعیه دفاع از حقوق انسان ها البته در باره دیگر کشورها را دارد اما کاری برای شهروندان کشور خود به ویژه کودکان صورت نمی دهد. البته نقض حقوق بشر در فرانسه فقط مختص به حقوق کودکان نیست . بلکه در باره اقلیت مسلمانان این کشور نیز موارد متعددی از نقض حقوق انسانی به چشم می خورد. روند اسلام ستیزی و تشدید فشارها علیه مسلمانان در فرانسه در سال های اخیر تشدید شده است.در دوره ریاست جمهوری امانوئل مکرون رئیس جمهور راست میانه فرانسه این محدودیت ها در کنار تصویب قوانین متعدد علیه مسلمانان و مراکز اسلامی و اعمال محدودیت‌های گسترده مذهبی علیه مسلمانان زندگی رابرای مسلمانان در این کشور با سختی دو چندان مواجه کرده است. هم چنین برخورد دولت فرانسه با مهاجران و پناهجویان بشدت غیر انسانی است. وضعیت حقوق‌بشر در این کشور که خود را از مدعیان آزادی و دموکراسی می‌داند به نحوی است که سازمان ملل از رفتار فرانسه در قبال پناهجویان ابراز نگرانی کرده است. پناهجویان در فرانسه علاوه بر متحمل‌شدن خشونت توسط پلیس، همواره توسط گروه‌های افراطی و نژادپرست مورد حمله و آزار و اذیت قرار‌گرفته و نهاد‌های نظارتی اقدام مناسبی در این خصوص انجام نمی‌دهند. در کنار این موارد تبعیض و خشونت گسترده پلیس علیه سیاه‌پوستان، دامن زدن به اسلام هراسی، شرایط سخت و نامناسب کارگران، ، تبعیض‌های جنسیتی و قومی در حوزه‌های گوناگون به‌ویژه اشتغال و آموزش، از جمله موارد دیگر نقض حقوق‌بشر در فرانسه است./

1- Adeline Hazan

 

کلیدواژه