آذر ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۴:۰۴ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ حمله تروریستی و انفجارها در افغانستان؛ ادامه ناامنی ها
    تحلیل ؛ حمله تروریستی و انفجارها در افغانستان؛ ادامه ناامنی ها

افغانستان در روز گذشته شاهد سوء قصد به کاردار سفارت پاکستان در کابل و انفجار در مسجد سمنگان با بیش از بیست کشته بوده است که به ادامه نگرانی ها در مورد پایداری امنیت در افغانستان دامن زد.

«عُبیداله نظامانی» کاردار سفارت پاکستان در افغانستان به دنبال تیراندازی مهاجمان ناشناس به سوی سفارت این کشوردر شهر کابل، جان سالم بدر برد و در این تیراندازی محافظ وی زخمی شد. تاکنون شخص یا گروهی مسئولیت حمله به سفارت پاکستان در کابل و سوء قصد به جان کاردار این کشور را برعهده نگرفته است. "شهباز شریف" نخست وزیر پاکستان در پیامی، تلاش برای ترور کاردار سفارت پاکستان در کابل را محکوم کرد و تحقیقات شفاف برای شناسایی و بازداشت مهاجمان را از دولت طالبان در افغانستان خواستار شد.

تردیدی نیست مهمترین هدف مهاجمان از حمله به سفارت پاکستان در کابل ضربه زدن به روابط این کشور و گروه طالبان است. اما انچه مهم است اینکه در روزهای اخیر حملات تروریستی ضد اماکن مذهبی و مدارس دینی در مناطق مختلف افغانستان افزایش یافته است که از جمله آن می توان به حمله تروریستی در سمنگان و مسجد ایمان کابل اشاره کرد که طی انها دهها تن کشته و مجروج شدند. به نظر می رسد گروه های رقیب طالبان از جمله گروه تروریستی داعش در حال به چالش کشیدن توان امنیتی طالبان برای تامین امنیت مردم افغانستان و ساختمان های سیاسی و اموزشی است. علاوه براین به نظر می رسد گروه های تروریستی فعال در افغانستان رویکرد های عملیاتی خود را به حمله به اماکن مذهبی و دفاتر کار شخصیت ها و همچنین به ساختمان های سیاسی تغییر داده اند که بسیار خطرناک است. "عبدالطیف نظری" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان بارها قول داده است امنیت مردم افغانستان را تامین کند اما در عمل نه تنها امنیت پایدار در این کشور حاکم نشده است بلکه به نظر می رسد گروه هایی درصددند موقعیت طالبان را در اسلام آباد تضعیف کنند. زیرا یکی از مهمترین پشتوانه های طالبان دولت و ارتش پاکستان است».

حمله به کاردار سفارت پاکستان پس از چند روز از سفر "حنا ربانی" معاون وزیر امورخارجه پاکستان به کابل می تواند، حامل این پیام روشن برای اسلام اباد باشد که دست از مداخله در امور افغانستان بردارد و به این روند پایان دهد. این موضوع از آن جهت برای افغانستان مهم است که دولت پاکستان به آن کشور به عنوان حیاط خلوت خود نگاه می کند. در این حال ترور ناموفق کاردار پاکستان در کابل بی ارتباط با خروج گروه تروریستی تحریک انصاف از پیمان اتش بس با ارتش پاکستان نمی تواند باشد. چرا که این گروه به اعضای خود دستور داده است منافع پاکستان را در هرجا مورد حمله فرار دهند و چنانچه حمله به کاردار سفارت پاکستان در کابل کار تحریک انصاف باشد، می توان گفت این گروه تروریستی کوشیده است ضمن قدرت نمایی در برابر پاکستان نشان دهد که از توانایی لازم برای ضربه زدن به منافع پاکستان برخوردار است. "علی خزایی" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«حمله به کاردار سفارت پاکستان در کابل در حالی که بعد از سفر "حنا ربانی" به افغانستان و خروج تحریک انصاف از پیمان آتش بس با ارتش پاکستان تدابیر امنیتی در کابل به خصوص افراد وابسته به سفارت پاکستان تشدید شده بود تا حدی مشکوک به نظر می رسد. از اینرو این احتمال که دست هایی در کار باشد که فشارهای ارتش پاکستان را بر طالبان افزایش دهد، دور از ذهن نیست».

در هر حال، صرف نظر از اینکه حمله به کاردار سفارت پاکستان در افغانستان کار چه گروه و با چه اهدافی بوده است می تواند به نگرانی ها در مورد پایداری امنیت به خصوص اماکن دیپلماتبک دامن بزند. این به معنای ناتوانی طالبان در تامین امنیت انها نیز تلقی می شود. با در نظر گرفتن سایر حملات تروریستی به مساجد و اماکن اموزشی دینی و دفاتر کار برخی شخصیت ها، می توان گفت: موج جدیدی از ناارامی ها در افغانستان در حال گسترش است که می تواند موفعیت طالبان را به عنوان حکمران افغانستان به خطر بیاندازد. این گروه با گذشت بیش از یکسال از حاکمیت دوباره اش در افغانستان همچنان با انحصارگرایی به حاکمیت خود ادامه می دهد و هیچ برنامه ای را برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اعلام نکرده است. بنابراین به نظر می رسد گروه های در حاشیه مانده و ناراضی از عملکرد طالبان که می تواند از اعضای خود این گروه نیز باشند از انگیزه لازم برای ضربه زدن به طاابان برخوردار خواهند بود.

کلیدواژه