بهمن ۱۴, ۱۴۰۱ ۱۸:۱۷ Asia/Dushanbe
  • احضار سفیر نروژ به وزارت خارجه ترکیه در پی اهانت به قرآن کریم

آنکارا پس از احضار سفیر نروژ، از عدم صدور مجوز برای تجمع افراط گرایانِ اسلام ستیز در اسلو خبر داد.

سه بار اهانت به قرآن کریم در سه کشور اروپایی در عرض یک هفته، خشم جهان اسلام رابرانگیخته و اعتراض برخی سازمان ها و کشورها را به دنبال داشته است. واکنش ها به این اقدام موهن، برخی دولت های غربی را که به بهانه دفاع از آزادی بیان در برابر این اهانت سکوت کرده بودند را نیز به عقب نشینی وادار کرده است.

به گزارش گروه خبرگزاری تسنیم، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز جمعه اعلام کرد، نروژ مراسم سوزاندن قرآن در برابر سفارت ترکیه در شهر اسلو را که برای امروز برنامه ریزی شده بود، ممنوع کرده است.

وزیرخارجه ترکیه گفت: "با کسب اطلاعات مبنی بر اینکه قرار است روز جمعه تظاهراتی با هدف سوزاندن کتاب مقدس ما، قرآن در نروژ برگزار شود، سفیر نروژ در آنکارا را به وزارتخانه احضار کردیم و دولت نروژ مجوز برگزاری این تظاهرا را لغو کردند."

وزارت خارجه ترکیه دیروز سفرای کشورهای آمریکا، هلند، سوئد،٬‌ سوئیس، بریتانیا، آلمان، بلژیک٬‌، فرانسه و ایتالیا را احضار کرده بود. این کشور ها ترکیه را پس از ماجرای اهانت به قران ناامن توصیف کرده و به شهروندان شان درمورد سفر به این کشور هشدار داده بودند.

راسموس پالودان رهبر حزب راست افراطی "استرام کرس" که قبلا نیز به مقدسات اسلامی توهین کرده است، شنبه پیش یک نسخه از قرآن کریم را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد. دو روز بعد، ادوین واگنسولدرهبر یک گروه راست‌گرای افراطی موسوم به پگیدا، در هلند قرآن کریم را پاره کرد و سپس کلام الله را به آتش کشید. پالودن یک بار دیگر و این بار در هلند اهانت به قرآن مجید را تکرار کرد.