حوت 28, 1398 16:33 Asia/Kabul
  • نصب دوربین حرارتی برای کنترل مهاجران بازگشته از ایران در مرز اسلام قلعه
    نصب دوربین حرارتی برای کنترل مهاجران بازگشته از ایران در مرز اسلام قلعه

معاون وزیر بهداشت افغانستان گفت: با همکاری سازمان جهانی بهداشت خارجی 2 دستگاه دوربین حرارتی برای کنترل بیماری کرونا در مرز اسلام قلعه نصب شده است.

«ماموسی زیور» معاون وزارت بهداشت افغانستان در گفتگو با  خبرگزاری فارس گفت: وزارت بهداشت افغانستان پس از ثبت اولین مورد مبتلا به کرونا در افغانستان و در ولایت هرات برنامه‌های اساسی را برای  مبارزه با این ویروس روی دست گرفته  و به تازگی 2 دستگاه دوربین حرارتی برای تشخیص بیماران مبتلا به کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت در مرز اسلام قلعه نصب شده است.

وی افزود: این دستگاه می‌تواند تا در صورت مشاهده فردی که تب بالایی داشته باشد و دارای علائم این بیماری باشد شناسایی و همراه با عکس وی آن را ثبت کند تا در مورد درمان آن و قرنطینه وی اقدامات بعدی به سرعت انجام گیرد.

معاون وزارت بهداشت تاکید کرد: برنامه‌های مختلفی از سوی وزارت روی دست است تا تجهیزات و نیازمندیهای ولایت هرات به زودی فراهم شود و به زودی نیز کیت‌های ازمایشی از کابل به هرات خواهد رسید و دیگر نیاز نیست تا نمونه های گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا به کابل فرستاده شود.

 از سوی دیگر نیز مونسه حسن زاده معاون والی هرات در این مورد گفت: وضعیت در مرز اسلام قلعه هرات بحرانی است و روزانه بیش از 15 هزار مهاجر داوطلبانه به دلیل مبتلا نشدن به ویروس کرونا از ایران به افغانستان می‌آیند اما تاحال تجهیزات ما برای کنترل این سیل جمعیت ناچیز است و مسوولان مرکزی باید هرچه زوتر نیازمندیهای هرات را بررسی کرده و اقدام کنند.

وی بیان داشت: مسوولان مرکزی باید با دلسوزی زیاد فعال باشند و هر لحظه و زمان نیز در این روزها مهم است.

مهاجرین بازگشت کننده از ایران در مرز اسلام قلعه هرات می‌گویند: حکومت باید با بازگشت مهاجرین به افغانستان تمامی امکانات را برای آنها محیا سازد و کنترل دقیقی از روند بازگشت داشته باشند.

آنان تاکید می‌کنند: حکومت باید پس از امدن انها در مرز امکانات کافی داشته باشد تا کنترل اساسی از مهاجرین  صورت گیرد تا اگر فردی از انها مبتلا به ویروس کرونا است شناسایی و قرنطینه شود.

به گزارش فارس، بیش از ۹۰  هزار مهاجر از طریق مرز اسلام قلعه هرات از کشور ایران به افغانستان به دلیل شیوع کرونا راهی هرات شده و نگرانی بسیاری از شیوع این بیماری در افغانستان ایجاد کردند. 

کلیدواژه