حمل 07, 1399 10:05 Asia/Kabul
  • واکنش ها به حمله گروه تروریستی داعش به عبادتگاه سیک های افغان در کابل

حمله گروه تروریستی داعش به عبادتگاه سیک های افغانستان در مرکز شهر کابل واکنش های گسترده ملی و بین المللی را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما  ، دفترمطبوعاتی اشرف غنی روزچهارشنبه با محکوم کردن حمله گروه تکفیری  داعش به عبادتگاه سیک های افغان اعلام کرد، حمله به  اماکن مذهبی ، نهایت زبونی دشمن را نشان می دهد و این  اماکن ازهرگونه حمله و خشونت باید مصون  باشد.

عبدالله عبدالله هم که خود را رئیس جمهور افغانستان می داند،  در پیامی ضمن محکوم کردن حمله به عبادتگاه سیک های  افغانستان در کابل اعلام کرد، تروریستها  با این حملات می خواهند این کشور  را درگیر منازعات مذهبی کنند، اما تلاش آنها محکوم به شکست است.

در  پیام عبدالله عبدالله آمده است، پیروان مذاهب در افغانستان قرن ها در کنار همدیگر زندگی کرده اند و چنین حملاتی در هیچ دین و آیینی پذیرفتنی نیست.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز در پیامی با محکوم کردن حمله به عبادتگاه سیک ها گفت:  کشتن افغان‌‌ها جنایت بشری و خلاف ارزش‌ها و موازین بین‌المللی است.

همچنین، حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان هم اعلام کرد، حمله به عبادتگاه سیک‌ها نشان داد  چرا  آتش ‌بس جامع و  ضروری است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز در بیانیه ای این حمله تروریستی را محکوم و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرد.

درادامه این محکومیت ها، سازمان عفو بین الملل هم با انتشار پیامی از طریق توئیتر ، حمله به عبادتگاه سیک های افغانستان را تکان دهنده  دانست و از مسئولان امنیتی این  کشور خواست از پیروان اقلیت های دینی  در افغانستان حفاظت کنند.

وزارت خارجه هند نیز  حمله گروه تروریستی داعش  به عبادتگاه سیک های افغانستان در کابل را محکوم کرد . 

سفارت پاکستان در افغانستان هم ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد، این گونه حملات نفرت انگیز، هیچ توجیح سیاسی، مذهبی یا اخلاقی ندارد.

در حمله  صبح امروز چهارشنبه مهاجمان به عبادتگاه " دارام‌شالا» سیک های افغانستان  در شهر کابل  دستکم 25 نفر کشته ، هشت نفر زخمی شدند و نظامیان افغان  هشتاد نفر را  از محل درگیری نجات دادند.سپس  این حمله با کشته شدن تمامی چهار مهاجم پایان یافت .

این دومین حمله خونین به سیک های  افغانستان است. دو سال قبل نیز تجمع سیک های  افغانستان در شهر جلال آباد هدف حمله  قرارگرفت که براثر آن حدود 19 نفر کشته و 21نفر  زخمی شدند که  گروه تروریستی داعش مسئولیت آن  را نیز به عهده گرفته بود.

اکثریت سیک های افغان  ساکن شهرهای کابل، قندهار و غزنی و جلال آباد  هستند و دو عضو آنها هم در لویه جرگه مشورتی صلح  افغانستان شرکت دارند .لویه جرگه مشورتی صلح  افغانستان ، بزرگ‌ترین مجمع بزرگان و شخصیت‌های قومی و اجتماعی این کشور  است و در موارد بحرانی  تشکیل می‌شود.

کلیدواژه