قوس 17, 1399 13:57 Asia/Kabul
  • سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری سکوت خود را در قبال افغانستان بشکنند
    سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری سکوت خود را در قبال افغانستان بشکنند

گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری با عینک واقعی موضوعات جنگ و ویرانی افغانستان را ببینند و نقطه پایانی را برسناریوی جنگ و کشتار غیرنظامیان در افغانستان بگذارند.

گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان جنگ و برخی از خانواده‌های قربانی در اعتراض به افزایش جنگ‌ها و هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در هرات در مقابل دفتر (یوناما) هرات تجمع کرده و از سازمان ملل ‌خواستند تا مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشری و حفاظت از غیرنظامیان سکوت خود را شکسته و افغانستان را دریابند و به جنگ‌ها و تلفات غیر نظامیان پایان دهند.

«سید اشرف سادات» فعال مدنی و عضو گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: اعضای گروه حفاظت از غیر نظامیان در هرات و برخی از خانواده‌های قربانیان جنگ‌ها در این ولایت با تجمع در مقابل دفتر (یوناما) در هرات اعتراض خود را مبنی بر کشتار بی‌وقفه غیر نظامیان به گوش سازمان ملل متحد برسانند.

وی افزود: بی‌توجهی جامعه جهانی به مردم افغانستان سبب افزایش منازعات و جنگ‌ها شده که سالانه ده‌ها هزار تن از غیرنظامیان کشته و یا معلول می‌شوند.

وی ادامه داد: امروز خانواده‌های قربانیان جنگ در هرات جمع شده‌اند تا نفرت خود را از جنگ‌ها و کشته شدن افراد بی‌گناه بیان کنند و از سازمان ملل متحد بخواهند تا بر گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان فشار وارد کرده و با توجه به آغاز مذاکرات صلح، آتش‌بس اجرائی شود تا افغانستان پس از 4 دهه جنگ به صلح دائمی دست یابد.

از سوی دیگر سید رسول یکی از قربانیان جنگ در ولایت هرات که چندی پیش در حملات طالبان بر ولسوالی  پشتون زرغون هرات 3 کودک خود را از دست داده می‌گوید که مدتهاست به دلیل افزایش جنگ‌ها و حضور طالبان در ولسوالی پشتون زرغون هرات از خانه‌های خود آواره شده و حتی در این جنگ‌ها 3 کودک خود را بر اثر بمباران از دست داده است.

وی از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا دست از جنگ کشیده و آتش‌بس کنند تا مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه برسد.

زهره فراهی یکی از فعالین مدنی در هرات مذاکرات صلح افغانستان را تنها یک نمایش برای امتیاز گیری از سوی دولت و گروه طالبان دانست و گفت که نزدیک به 4 ماه است هیئت‌های گفت‌وگو کننده از سوی دولت و طالبان در دوحه قطر مشغول گفت‌وگو برای صلح هستند اما در افغانستان آمار کشتار غیرنظامیان هر روز در حال افزایش است.

وی تاکید کرد که تا خارجی‌ها به اهداف خود در افغانستان دست نیابند هیچگاه صلح اجرائی نخواهد شد.

 سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات در این مورد گفت: سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته از صلاحیت‌های خود در قبال افغانستان به‌خوبی استفاده کند و از سوی دیگر نیز زمانی که حملات طرف‌های درگیر افزایش می‌یابد تلفات گسترده‌ای به غیر نظامیان می‌رسد که تاکنون نه حکومت و نه طالبان غرامتی را به غیر نظامیان پرداخته‌اند.

وی گفت: با وجود اختلافات میان دولت و طالبان برای آغاز مذاکرات اساسی صلح و به درازا کشیدن آن خوشبینی‌ها را درباره صلح در میان مردم کاسته است.

گفتنی است که با وجود اولین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان خوشبینی‌ها برای آغاز مذاکرات پس از 4 ماه اختلاف میان دولت و طالبان افزایش یافته است.

شهروندان، فعالین مدنی و خانواده‌های قربانیان جنگ در هرات اما از افزایش جنگ‌ها و تلفات غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده و خواهان آتش‌بس فوری هستند.

کلیدواژه