جدی 02, 1399 11:42 Asia/Kabul
  • علما و روحانیون مردم افغانستان را از آلام تحمیلی استکبار جهانی نجات دهند
    علما و روحانیون مردم افغانستان را از آلام تحمیلی استکبار جهانی نجات دهند

 مدیر حوزه های علمیه ایران گفت: علما، روحانیون و نهادهای علمی و حوزوی وظیفه دارند تا ملت و مردم افغانستان را از دردها و آلام تحمیلی استکبار جهانی نجات دهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از ایرنا، آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه های علمیه ایران در دیدار اعضای بیت آیت الله محقق کابلی در قم، جنوب تهران، افغانستان را کشوری غنی، ریشه‌دار و مملو از عِرق معنوی، اخلاقی و دینی بسیار والا توصیف کرد و افزود: مقاومتی که ملت افغانستان در برابر تهاجم ارتش شوروری نشان داد، بسیار ستودنی است.
آیت الله اعرافی به جایگاه مهم افغانستان در جهان اسلام نیز اشاره کرد و گفت: تعامل علمای شیعه و سنی افغانستان که مملو از نگاه اسلامی است، الگوی بسیار خوبی برای دیگر سرزمین های اسلامی است؛ همگرایی مذهبی با پیشتازی علما از ویژگی های ممتاز کشور افغانستان به شمار می‌رود.
آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس، تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان این کشور قرار داشت.
این عالم ربانی ژوئن 2019  در سن 91  سالگی دارفانی را وداع گفت.

کلیدواژه