جدی 06, 1399 12:01 Asia/Kabul
  • ادامه ی رایزنی ها در دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی
    ادامه ی رایزنی ها در دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی

دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با حضور رئیس شورای عالی مصالحه ملی و برخی شخصیت‌های سیاسی برگزار شد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی  در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت ، امروز جلسه با حضور هیأت مذاکره‌کننده برگزار می‌شود و برنامۀ هیأت برای دوام مذاکره شنیده می‌شود.

عبدالله عبدالله بیان کرد  هیأت مذاکره کننده، 90 روز گفت‌وگوهای جدی در دوحه داشت. اکنون مهم است که هیأت با رهنمود واضح به دور دوم مذاکرات برود.

او در این نشست خاطرنشان کرد «محل مذاکره نباید سبب شود که مذاکره به تأخیر افتد و هیأت باید با اطمینان در مذاکرات شرکت کند.»

عبدالله عبدالله گفت  برای صلح ارادۀ قطعی و جدی وجود دارد، جامعۀ بین المللی، کشورهای منطقه و مردم افغانستان از صلح  حمایت کرده‌اند. مردم افغانستان صلح باعزت، عادلانه و پایدار می‌خواهند که در آن ارزش‌های ملی و اسلامی و دست‌آوردها حفاظت شود و مردم با خود و با جهان در صلح و امنیت زندگی کنند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افزود: مسوولیت بزرگ بر عهده شورای عالی مصالحه ملی و هیأت مذاکره کننده است. مسوولیت ما پایان درد و رنج مردم افغانستان است. 

او همچنین گفت که امروز هم شاهد حوادثی در کابل بودیم. این قصۀ همۀ روزۀ مردم افغانستان است.  هیچ اولویتی بالاتر از صلح قابل قبول و با عزت وجود ندارد. 

این مقام حکومت همچنین عنوان کرد که هیأت مذاکره کنندۀ افغانستان از تنوع و کثرت افغانستان نمایندگی می کند. همۀ اعضای هیأت مورد اعتماد شورا هستند و هیچ وقت نباید یک عضو هیأت فکر کند که در پروسه صلح شریک نیست.

----------------------------------------------

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، در دومین جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت : برای اولین بار در تاریخ معاصر افغانستان می خواهیم که برای حل مسایل بزرگ به راه حل سیاسی متوسل شویم. تا امروز اکثر منازعات بزرگ افغانستان به نحو دیگری حل شده است. هیچ وقت جنگی به درازای 40 سال نداشتیم.
وی گفت، هیأت از طرف مقابل یک برداشت واحد و یگانه دارد. هیأت دشمن و طرف را شناخته است. 
هماهنگی با دنیا و جامعه بین المللی و به دست‌آوردن ضمانت جهان و منطقه و همسایه، دربارۀ الزامی بودن توافق و اجرایی شدن آن ضروری است.

--------------------------------------

 معصوم استانکزی رئیس هیات مذاکره کننده دولت افغانستان  در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی بیان کرد که یک ظرفیت عظیم در جامعۀ افغانستان به وجود آمده که از عقل جمعی حکایت می‌کند. 

او در این نشست بیان کرد که کار اعضای هیأت فوق العاده بود. اعضای هیأت، اساس و انگیزه جنگ را مورد سوال قرار دادند. آنها بحث ضرورت آتش‌بس را مطرح کردند. 

استانکزی افزود که زنان مذاکره کننده، نقش قابل ملاحظه، برجسته، واضح و روشن را ایفا کردند. تیم افغانستان همه شمول است. همکاری این تیم باعث شد که مسایل به صورت عمیق بحث شود.

رئیس هیات مذاکره کننده دولت افغانستان مذاکرات صلح را پر خم و پیچ دانست و گفت که مشکلاتی بزرگ وجود داشت، مشکلات بزرگ ملی، بدون تصمیم ملی عملی نمی‌شود. هیأت به مشوره و هدایات رهبری دولت و رهبری کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ضرورت دارد. اگر در یک صف قرار داشته باشیم، قوت ما در میز مذاکرات انعکاس می‌یابد.

----------------------------------

استاد عبدرب الرسول سیاف رهبر جهاد در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی بر حمایت  دولت و سیاسیون افغان از تیم مذاکره کننده تاکید کرد.

وی افزود که تیم مذاکره‌کننده افغانستان از همه این کشور نمایندگی می‌کند، بنابراین تلاش‌های فردی و جانبی باید متوقف شود و هرکسی که درباره صلح نظر دارد از طریق کانال رسمی آن را بیان کند.

وی همچنین تاکید کرد که تلاش‌های فردی موضع تیم مذاکره‌کننده افغانستان را تضعیف می‌کند و ادامه داد که «طرف ما برای صلح اراده جدی دارد اما برای تامین صلح باید دو طرف اراده صلح داشته باشند».

 

-------------------------------------

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی  از تدویر دومین جلسه کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی سپاس‌گزاری کرد و گفت هیأت با حسن نظر، اتفاق و اتحاد در دوحه برای رسیدن به صلح کوشیدند. هر دوجانب تمام توان خود را به خرج دادند که مذاکرات موثر باشد و به خیر و صلاح کشور تمام شود. مردم افغانستان سخت برای رسیدن به صلح عجله دارند. شما مسوولیت دارید که این درد مردم را التیام ببخشید.

---------------------------------------

استاد محمد محقق، رهبر جهادی در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت:  تلاش شد که به نام احزاب، مذهب و تیم میان هیأت تفرق ایجاد کنند. اما هیأت با پختگی از جمهوری اسلامی نمایندگی کردند. 
تلاش های دیگری هم بود که تلاش صورت گرفت که هیأت جانبی در کابل ایجاد شود. اما احزاب و جریان ها حوصله مندی نشان دادند و به هیأت فرصت دادند.

----------------------------------
 محمد یونس قانونی، معاون اول رئیس جمهور سابق افغانستان در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرد  تصمیم‌گیری باید به گونه‌ای صورت گیرد که همه اعضای هیئت خود را در روند مذاکرات شریک ببینید.

وی با انتقاد از تکمیل نبودن کمیته رهبری شورا نیز گفت که جای تعدادی از شخصیت‌ها بویژه جوانان و زنان در کمیته رهبری خالی است و خواستار پر شدن هرچه زودتر این خلاء شد.

قابل ذکر است ، بعد از حدود سه ماه، هیأت‌های مذاکره کننده ی دولت افغانستان و طالبان روی کارشیوۀ مذاکرات صلح به توافق رسیده‌اند. 

این روزها هردو هیأت در حال رایزنی در مورد تعیین آجندای مذاکرات هستند.

گزارش‌ها حاکی از ان است که دو طرف  پیشرفت‌هایی در مذاکرات داشته‌اند و قرار است مذاکرات رسمی صلح میان دو طرف پس از یک وقفۀ سه هفته‌ ای از سر گرفته شود.

 

 

 

کلیدواژه