ثور 13, 1403 19:01 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به گزارش یوناما: تکراری، مملو از پروپاگند و بدون سند است
    واکنش طالبان به گزارش یوناما: تکراری، مملو از پروپاگند و بدون سند است

سخنگوی حکومت طالبان گزارش اخیر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان را درباره وضعیت زنان، آزادی رسانه‌ها و مجازات‌های خودسرانه در افغانستان بی‌اساس خواند.

به گزارش رادیو دری، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش اخیر یوناما که در آن از «وضعیت زنان و دختران، آزادی رسانه‌ها، دستگیری و بازداشت خودسرانه، مجازات بدنی و اعدام» ابراز نگرانی شده است، گفت: گزارش‌های یوناما تکراری، مملو از پروپاگند و بدون ارائه اسناد است.

مجاهد تأکید کرد که حقوق «شرعی» همه اتباع، اعم از زنان و مردان در افغانستان تأمین است و مردم بیش از قبل به حقوق خود دسترسی دارند.

وی درباره بازداشت‌ مقام‌های حکومت پیشین هم گفته است که «هیچ کسی بازداشت نشده و نه هم اسنادی دراین رابطه وجود دارد.»

مجاهد تصریح کرده است:«در عموم راپورهای یوناما همیشه مملو از پروپاگند می‌باشد و برای تخریب اذهان عامه می‌باشد و برای ثبوت ادعاهای خود هم اسنادی ندارند.»

سخنگوی حکومت طالبان همچنین افزوده است که رسانه‌ها با در نظرداشت قوانین و ارزش‌های ملی کشور فعالیت دارند و هیچ تهدیدی علیه کارمندان دولت پیشین وجود ندارد.

این در حالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با نشر گزارش سه‌ ماهه‌اش تحت عنوان وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان، از وضعیت زنان و دختران، آزادی رسانه‌ها، دستگیری و بازداشت خودسرانه، مجازات بدنی و اعدام ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش یوناما آمده است که در پنج روز ۷۹ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

در این گزارش پنج صفحه‌ای، وضعیت حقوق زنان و دختران، تلفات حمله‌های هوایی خوست و پکتیا، آزادی رسانه‌ها، بازداشت مقام‌های حکومت پیشین، مجازات بدنی و سایر موضوعات مرتبط به حقوق‌ بشر در کشور زیر بررسی قرار گرفته است.

ابراز نگرانی یوناما از ادامه خشونت‌ها علیه اعضای حکومت پیشین افغانستان

کلیدواژه