تأخیر در برگزاری نشست گروه‌های فنی هیئت‌های مذاکره کننده صلح افغانستان
(last modified 1399-10-29T15:06:41+00:00 )
جدی 29, 1399 19:36 Asia/Kabul
  • تأخیر در برگزاری نشست گروه‌های فنی هیئت‌های مذاکره کننده صلح افغانستان
    تأخیر در برگزاری نشست گروه‌های فنی هیئت‌های مذاکره کننده صلح افغانستان

در حالی که انتظار می‌رفت مذاکراتصلح امروز آغاز شوند، اما برای ششمین روز پیاپی گروه‌های فنی هیئت‌های دو طرف نشستی نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  روز گذشته روسای هیئت‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دیدار خود بر ادامه مذاکرات و نیز برنامه این مذاکرات گفت‌وگو کردند.

از آغاز دور دوم مذاکرات 10 روز می‌گذرد، اما هیئت‌های دو طرف تنها سه نشست را برای برنامه مذاکرات برگزار کرده‌اند.

این اتفاقات با واکنش رییس شورای عالی مصالحه ملی رو به رو شده و از دو طرف می‌خواهد که برای به نتیجه رسیدن این روند کارهای خود را سرعت بیشتر بدهند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، گفت: «هیئت ما آماده مذاکره درباره هرگونه موضوعی است که از سوی طرف مقابل مطرح شود، این هیئت انعطاف پذیر و تصمیم گیرنده درباره برنامه مذاکرات است. هیئت ما در این مذاکرات به یکی از خواسته‌های مهم مردم افغانستان که کاهش چشمگیر خشونت ها و تامین اتش بس فراگیر است پا فشاری خواهد کرد.»

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان، گفت: «پیچیدگی گفت‌وگو ها، تاخیر در تدوین برنامه مذاکرات و آمادگی هر دو طرف برای جنگ های ویرانگر مسیر دست یابی به صلح را دشوار ساخته است.»

پس از برگشت ملا عبدالغنی برادر و شیح عبدالحکیم حقانی به قطر یک شنبه شب روسای هیئت های دو طرف برای دوام مذاکرات نشستی را برگذار کردند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، گفت: «در این جلسه روی موضوعات مربوط به برنامه بحث شد و در باره ترتیب و تنظیم نشست های بعدی دو جانب صحبت شد.»

اما هر دو طرف تایید می کنند که خواست هیئت جمهوری اسلامی افغانستان برای گنجانیده شدن آتش بس در برنامه نخست مذاکرات و رد این موضوع از سوی طالبان، از علت هایی دانسته می شود که برنامه مذاکرات زمان گیر شده است.

دبیرکل ناتو نیز در یک تماس تیلفون با رییس جمهور غنی اطمینان داده است که در موضع این پیمان در کار پشتیبانی از نیروهای دولتی افغانستان تغییری به میان نیامده است و حضور نیروهای این پیمان در افغانستان وابسته به شرایط خواهد بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «با رییس جمهورغنی درباره روند صلح  افغانستان  گفت وگو کردم. موضع گیری ناتو تغییر نکرده است و حضور ما بربنیاد شرایط است. ما همچنان به نیروهای دولتی افغانستان کمک می کنیم تا اطمینان یابیم که افغانستان هرگز به پناهگاه امن هراس افگنان جهانی تبدیل نخواهد شد.»

.

کلیدواژه