مخالفت مردم افغانستان با حضورعربستان در فضای آموزشی این کشور
(last modified 1399-11-04T13:35:55+00:00 )
دلو 04, 1399 18:05 Asia/Kabul
  • مخالفت مردم افغانستان با حضورعربستان در فضای آموزشی این کشور
    مخالفت مردم افغانستان با حضورعربستان در فضای آموزشی این کشور

سفر سه روزه محمدحنیف اتمر وزیر خارجه‌ افغانستان به عربستان سعودی و دیدار با حمد بن محمد آل شیخ وزیر معارف عربستان و امضاء یک یادداشت تفاهم جهت همکاری های علمی و آموزشی، واکنش‌های زیادی در رسانه های افغانستان در پی داشت.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که در سفر وزیر خارجه این کشور به عربستان تفاهمنامهای بین وزارتخانههای آموزش و پرورش و خارجه دو کشور امضا شده که طی آن، بازدیدهای متقابل مسئولان امور آموزشی و گروههای دانشجویی دوکشور افزایش یافته و آموزش زبان عربی برای علاقمندان در افغانستان، در کانون توجه قرار داده خواهد شد.
وزارت خارجه افغانستان افزود: حنیف اتمر از کمکهای عربستان در بخش آموزش و پرورش و اعطای بورسیهها به دانشجویان افغانستانی در بخش کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز، قدردانی کرده است.
وزیر خارجه افغانستان همچنین در این دیدار خواستار گسترش دامنه همکاریها و ارائه کمکهای عربستان در زمینه آموزش های فنی به دانش آموزان افغان در رشتههای علمی و فنی شده است.
وزیر آموزش و پرورش عربستان هم گفته است که در بخشهای آموزش آموزگاران و تدوین برنامههای آموزشی و درسی، با استفاده از مدلها وتجارب موجود عربستان به افغانستان کمک می کند.
فضای مجازی افغانستان در رابطه با این تفاهمنامه واکنشهای متفاوتی نشان داده و برخی این کار را در راستای تقویت وهابیت در افغانستان دانسته و با اجرای آن مخالفت کرده اند.
شعیب ضیا یکی از کاربران فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در این رابطه نوشته است: شما سالها برنامه آموزشی وهابیون را در این کشور پیاده کردید و در سرزمین رنج کشیده افغانستان، ملت این مصیبت را متحمل شدند؛ دیگر بس است.
احمد ولید یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است: این کار وظیفه وزارت آموزش و پرورش افغانستان بود، اما شما بجای وزارت آموزش و پرورش نیز تفاهمنامه امضا میکنید.
از سوی دیگر، برخی رسانه های افغانستان توافقنامه آموزشی بین اتمر و عربستان را زنگِ خطری برای مردم افغانستان خوانده و نوشتهاند: خبرِ توافق آموزشی بین افغانستان و عربستان در شبکههای اجتماعی چنان بلوا و غوغا به پا کرده که گویی حملهای صورت گرفتهباشد. بد تر از آن، این که تمامی کاربران و ناظران نسبت به این توافقنامه ابراز نفرت کردهاند.
کانال خبری اطلاعات روز می نویسد: پرسشی که بایستی پاسخ داده شود اینست که چرا افغانها از عربستان سعودی میترسند و چرا با توافق نامه آموزشی مخالفت میکنند. در خبرها آمده است که حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان و وزیر معارف عربستان سعودی، تفاهم و توافق کرده اند که عربستان اضافه بر ایجاد چندین مدرسه، مسائل آموزش را نیز در افغانستان حمایت و پشتیبانی کند.
این رسانه افغان می افزاید: این توافقنامه زمانی به امضا میرسد که هیاهوی حضور طالبان همچنان ادامه دارد و شکی نیست که بخش بزرگی از طالبان دست پروردهی پاکستان به حمایت عربستان سعودی هستند. این توافقنامه زنگِ خطرِ بزرگی برای مردم افغانستان است.
این پایگاه خبری اضافه کرد: مردم آنقدر به حکومت و دولت عربستان، بی اعتماد شده اند که اگر بخواهد حتی بحث آموزش و پرورش را در افغانستان حمایت و پشتیبانی کند، باز هم مردم از این قضیه دلهره دارند. زیرا بزرگترین جنایت و خیانت را پول سعودی با نیروی انسانی پاکستان در افغانستان انجام داده است.
چندی پیش نیز در خبری اعلام شد، در سفر رئیس مجلس سنای افغانستان به عربستان آن کشور متعهد شد یک ۱۰۰ مدرسه در افغانستان احداث کند که با واکنش های جدی مواجه شد و مخالفتها با آن در تمام رسانه ها و برخی سیاستمداران بالا گرفت.
۱۶ تیر سال جاری مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که جسیم محمدالخالدی سفیر عربستان سعودی در کابل در دیدار با فضلهادی مسلمیار گفته است که ریاض هزینهی اجرای ۳۵ برنامهی پژوهشی و ساخت ۱۰۰ باب مدرسهی دینی در افغانستان را پرداخت خواهد کرد.
این خبر مجلس سنا بعدا جنجالی شد. این مجلس متن خبرنامهاش را اصلاح و اعلام کرد که عربستان ۱۰۰ باب مدرسهی دینی نه بلکه ۱۰۰ باب مکتب میسازد. یک روز پس از آن سفارت عربستان در کابل نیز اعلام کرد که در دیدار جسیم محمدالخالدی با فضلهادی مسلمیار، موضوع ساخت مدارس دینی مورد بحث قرار نگرفته است.
از سوی دیگر، سفارت افغانستان در ریاض هم چهارم مرداد سال جاری اعلام کرد که عربستان سعودی براساس پیشنهاد کابل، بهجای ساخت ۱۰۰ باب مکتب، ۶۰۰ باب مکتب را در افغانستان میسازد.
پس از آن مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان مجبور به اصلاح این خبر شد و اعلام کرد که این مدارس دینی نیست بلکه ساختمان مدرسه است که از طرف عربستان ساخته می شود و در ترجمه و نشر این خبر اشتباه صورت گرفته است.
پیش از آن نیز دولت افغانستان از ساخت بزرگترین دانشگاه اسلامی از طرف عربستان در کابل خبر داده بود و گفته بود که بخشی از کارهای آن در حال پیشرفت است.
به نظر می رسد مردم افغانستان در پی سالیان طولانی جنگ و خون ریزی در این کشور و چگونگی مواجهه با مشکلات روز افزون و نگاه کشورهای منطقه به مصائب و مشکلات مردم افغانستان، با حساسیت روزافزونی تمامی تحرکات کشورهای منطقه و دولتمردان را رصد کرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهند که نحوه مراوده و حضور دولت سعودی در این کشور، از آن جمله است.

کلیدواژه