یونس قانونی: باید روی ارزش‌های بنیادی قبل از تشکیل حکومت موقت با طالبان توافق صورت بگیرد
(last modified 1399-11-16T14:05:12+00:00 )
دلو 16, 1399 18:35 Asia/Kabul
  • یونس قانونی: باید روی ارزش‌های بنیادی قبل از تشکیل حکومت موقت با طالبان توافق صورت بگیرد
    یونس قانونی: باید روی ارزش‌های بنیادی قبل از تشکیل حکومت موقت با طالبان توافق صورت بگیرد

عضو کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی گفت: قبل از تشکیل حکومت موقت، باید روی یک «سلسله ارزش‌های بنیادی» با گروه طالبان توافق صورت گیرد.

به گزارش رادیو دری به نقل ازخبرگزاری صدای افغان(آوا)، محمدیونس قانونی،عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت:  قبل از تشکیل حکومت موقت، طالبان «باید روی یک اجندای مشترک در پای میز مذاکره کشانده شوند و در آن روی ارزش‌های بنیادی با این گروه توافق صورت گیرد.

وی افزود:  باید در میز مذاکره با گروه طالبان، روی چگونگی نظام سیاسی و نحوه‌ی انتخاب رهبری آن، حقوق شهروندی و قانون اساسی و سرنوشت جنگ‌جویان طالبان توافق صورت گیرد.

این عضو کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی ادامه داد:  برای مردم  تنها ساختار نظامی قابل پذیرش است که در آن تنوع قومی، سیاسی و جنسیتی و ارزش‌های ۲۰ سال اخیر مدنظر گرفته شود.

قانونی تصریح کرد: این مسائل باید قبل از طرح هر نوع «مکانیزم انتقالی» میان دولت  و گروه طالبان حل شود قبل از اینکه بحث موقت مطرح شود، این مسائل را باید توافق کنیم. اگر این جا توافق نشد، معنای این مباحث این است که ما یک گام طالبان را در متن جامعه آوردیم بدون اینکه دوراندیشانه در موردش تفکری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تشکیل حکومت موقت قبل از توافق روی این ارزش‌ها، به نفع گروه طالبان است اظهار داشت: در صورتی که گروه طالبان حاضر به توافق صلح نشود و روند صلح به هر علت و دلیلی سپوتاژ شود، جنگ در افغانستان حتمی می‌شود.

عضو کمیته رهبری شواری عالی مصالحه ملی خاطر نشان ساخت: اگر روند صلح متوقف شود، مردم افغانستان به دفاع مشترک علیه طالبان متوسل می‌شوندو «نیروهای جهادی» و «نسل جوان کشور» می‌توانند در مقابله با این گروه خلاء نبود نیروهای خارجی را پر کنند.

قانوی  یاداور شد: لازمه‌ی این دفاع مشترک ملی، تغییر در ساختار سیاسی کنونی است چرا که نظام کنونی استبدادی بوده و برای دفاع مشترک ملی در مقابله با طالبان باید ساختار این نظام تغییر کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که  مذاکرات صلح افغانستان از چند روز به این طرف در دوحه عملا متوقف است و هیچ نشست رسمی میان هیات‌های مذاکره‌کننده برگزار نشده است و دولت و طالبان همدیگر را بر نداشتن شجاعت برای صلح و ایجاد مانع در برابر صلح متهم می‌کنند.

کلیدواژه