دلو 27, 1399 15:50 Asia/Kabul
  • کشته شدن یازده فعال حقوق بشری و رسانه‌ای از آغاز مذاکرات صلح در افغانستان
    کشته شدن یازده فعال حقوق بشری و رسانه‌ای از آغاز مذاکرات صلح در افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد: ترور‌های هدفمند در افغانستان سبب فرار بسیاری از جمله شخصیت‌های افغان شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی اعلام کرد: پس از آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان از ۲۲ شهریورماه/سنبله امسال تاکنون یازده فعال حقوق بشری و رسانه‌ای (پنج فعال حقوق بشر وشش کارمند رسانه‌ای) در ترور‌های هدفمند در افغانستان جان خود را از دست داده اند.

سازمان ملل افزود: گزارش‌های ترور‌های هدفمند در افغانستان نشان می‌دهد از آغاز سال ۲۰۱۸ تا پایان سال ۲۰۲۰ شصت و پنج مدافع حقوق بشر و فعال رسانه‌ای در افغانستان کشته شدند.

براساس این گزارش: ترور‌های هدفمند در سال جاری در افغانستان در حالی است که هیچ گروهی مسوولیت آن را برعهده نگرفته است و این مساله سبب ایجاد فضای ترس در میان مردم شده است.

سازمان ملل با اشاره به تاثیرات ترور‌های هدفمند در افغانستان گفت: بسیاری از جمله شخصیت‌های سرشناس از این کشور فرار کرده‌اند، ترور‌های هدفمند تاثیر گسترده‌ای بر جامعه داشته و انتظارات از تلاش‌های صلح را کاهش داده است.

یوناما افزود: حملات به نمایندگان بخش حقوق بشر و عرصه رسانه‌ها در افغانستان موضوع جدیدی نیست، اما در نوع ترور‌ها تغییر ایجاد شده است به گونه‌ای که در موج اخیر، هدف قراردادن عمدی، برنامه ریزی شده و با قصد قبلی که عاملان آن ناشناس باقی مانده اند، در تضاد با سال‌های گذشته است.

کلیدواژه