حوت 04, 1399 20:27 Asia/Kabul
  • برگزاری سومین نشست کمیسیون امور منطقه‌‌ای و بین‌المللی شورای عالی مصالحه‌ی ملی
    برگزاری سومین نشست کمیسیون امور منطقه‌‌ای و بین‌المللی شورای عالی مصالحه‌ی ملی

سومین نشست مجازی تحت عنوان «تقویت اجماع در حمایت از روند صلح» که به ابتکار کمیسیون امور منطقه‌ای و بین‌المللی شورای عالی مصالحه‌ی ملی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت دولت در امور صلح امروز (دوشنبه ۴ حوت ۱۳۹۹) در قصر سپیدار برگزارشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  این نشست با حضور دکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و محمد معصوم استانکزی رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مقیم کابل، در قصر سپیدار برگزار شد.

دکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در صحبت‌های خود حضور سفرا، نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را خیرمقدم گفت و از سهم و حضور فعال آنان تشکر و قدردانی کرد. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در صحبت‌های خود گفت: متأسفانه در دور دوم مذکرات برخلاف توقعات ما و مردم افغانستان پیش‌رفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است.

دکتر عبدالله عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌های خود علاوه کرد: میزان خشونت‌های موجود در افغانستان قابل قبول نیست و باید این خشونت‌ها و هدف‌گیری‌های کور پایان یابد. خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند حکومت و هیأت افغانستان را در بحث ادامه مذاکره با طالبان در وضعیت دشواری قرار داده است.
رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از جامعه‌ی بین‌المللی و کشورهای منطقه خواست تا فشار لازم را بالای طالبان و کشورهایی که بالای طالبان نفوذ دارند افزایش دهند تا طالبان از فرصت موجود برای قطع جنگ استفاده نمایند و دوباره به میز مذاکره برگردند. 

بعد از آن  محمدحنیف اتمر وزیر امورخارجه‌ جمهوری اسلامی افغانستان  با تشکر از حمایت جامعه‌ی جهانی از تلاش‌های صلح و حکومت افغانستان در باره‌ی آخرین تلاش‌ها و طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از  صلح صحبت کرد.

 «معصوم استانکزی» هم  در  نشست مجازی  با تاکید بر تقویت اجماع داخلی به عنوان عامل تاثیرگذار در روند صلح گفت  سطح خشونت‌ها در افغانستان توجیه ای ندارد .

وی  نقش علما در کمک به روند صلح را مهم خواند و افزود  برای موفقیت درروند مذاکرات  صلح به هم‌نوایی و همدلی نزدیک با علمای بزرگ افغانستان نیاز است تا انسجام لازم  به وجود آید، زیرا خشونت‌ها و جنگ جاری در افغانستان  خلاف اصول شرعی و اسلامی می‌باشد.

استانکزی پیش از این نیز تاکید کرده بود  برای اطمینان از حفظ دستاوردهای موجود در افغانستان باید شورای ملی و لویه‌جرگه تصمیم‌گیرندگان نهایی در توافق صلح باشند.

رئیس تیم مذاکراتی افغانستان در حالی تاکید دارد که در روند صلح، افغان‌ها باید درباره سرنوشت خویش تصمیم بگیرند که اخیراً «امرالله صالح» معاون اول رئیس جمهور افغانستان نیز تصریح کرد که آمریکا در توافق با طالبان ،کابل را دور زده است .

 

کلیدواژه