حوت 05, 1399 10:53 Asia/Kabul

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت، در ناتو به این نتیجه رسیدیم که هنوز برای خروج از افغانستان زود است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، به نقل از تلویزیون سی ان ان، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در گفتگو با این شبکه درباره چشم انداز حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان با توجه به توافقنامه آمریکا و طالبان گفت: «ما در ناتو به این جمع بندی رسیده ایم که هنوز خیلی زود است در این باره تصمیم گیری نهایی کنیم که آیا پس از اول ماه مه (موعد توافق شده آمریکا و طالبان برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان) از افغانستان خارج شویم یا در این کشور باقی بمانیم. کاری که ما انجام خواهیم داد این است که همچنان در جایگاه متحد، به رایزنی فشرده و هماهنگ کردن اقدامات و تصمیم گیری به اتفاق هم، ادامه دهیم. در حال حاضر ده هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. اکثریت نیرو‌های ناتو که در افغانستان حضور دارند از کشور‌های اروپایی هستند که شریک و متحد ناتو هستند. تمرکز ما بر این است که از فرایند صلح (در افغانستان) حمایت کنیم. این فرایند صلح، دشوار و شکننده است، اما بهترین راه و بهترین بستر برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز و پایدار برای جنگ در افغانستان است.»

دبیرکل ناتو در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی در صحنه میدانی افغانستان به خروج نظامیان ناتو از این کشور منجر می‌شود گفت: «آنچه در حال حاضر مهم است این است که همه طرف‌ها با حسن نیت مذاکره کنند و عزم واقعی خود را به منظور تلاش برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز سیاسی نشان دهند.

وی افزود طالبان باید با حسن نیت مذاکره کند. طالبان باید از شدت خشونت‌ها بکاهد. طالبان باید به تعهدات خود پایبند باشد بویژه تعهداتی که به مقابله با تروریسم مربوط است. علت ورود ناتو به افغانستان در حدود بیست سال پیش این بود که اطمینان حاصل شود افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌های بین المللی تبدیل نشود و آن‌ها نتوانند از آنجا به برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای حملاتی علیه کشور‌های ما مبادرت کنند. مهمترین کاری که باید انجام شود همین است که از وقوع مجدد این اتفاقات از خاک افغانستان جلوگیری شود. هیچ گزینه راحتی وجود ندارد. هیچ تصمیم آسانی در افغانستان وجود ندارد. عدم قطعیت‌های زیادی درباره افغانستان وجود ندارد. ما باید جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای تروریست‌های بین المللی را به حداکثر برسانیم.»

دبیرکل ناتو در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم آمریکا درباره افغانستان بر عملکرد ناتو تاثیر می‌گذارد گفت: «آمریکا کاملا به این حقیقت آگاه است که پس از یازده سپتامبر، متحدانش در ناتو به همراه این کشور، در افغانستان ورود کردند. صد‌ها هزار نیروی نظامی اروپا و کانادا و کشور‌های حوزه بالکان در کنار نیرو‌های نظامی امریکا در افغانستان خدمت کردند و بیش از یک هزار نفر از آن‌ها بالاترین هزینه را پرداخت کردند (کشته شدند). پس ما (آمریکا و دیگر کشور‌های ناتو) با هم وارد افغانستان شدیم و ما درباره حضورمان در افغانستان با هم تصمیم می‌گیریم و وقتی هم زمان مناسب فرا برسد با هم از افغانستان خارج می‌شویم.»

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: «اگر ما خیلی زود از افغانستان خارج شویم، این خطر را به جان خواهیم خرید که همه دستاورد‌های حاصل شده در سال‌های گذشته را از دست بدهیم بویژه از این نظر که مانع شویم افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریست‌های بین المللی تبدیل شود و درعین حال، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی حاصل شده در افغانستان بویژه برای زنان، از بین می‌رود. اگر ما خارج شویم این ریسک وجود خواهد داشت. ریسک باقی ماندن ما در افغانستان این است که این ریسک را به جان بخریم که شاهد بروز اقدامات خشونت آمیز بیشتر علیه نیرو‌های ناتو باشیم. ممکن است در این صورت، حتی به صورت بلندمدت تری در قالب عملیات دشوارتر ناتو در افغانستان درگیر شویم. پس می‌بینیم که این وضعیت، اصلی‌ترین وضعیت بغرنج و دشوار ماست و هیچ راه حل ساده‌ای ندارد. پیام اصلی بنده و ناتو این است که هرکاری ما در این زمینه انجام می‌دهیم به صورت هماهنگ باشد که متحدان در کنار هم باشند.»

کلیدواژه