حمل 15, 1400 15:13 Asia/Kabul
  • کار ساخت دهلیز شرق به غرب در ولایت های میدان وردک، غور و هرات جریان دارد
    کار ساخت دهلیز شرق به غرب در ولایت های میدان وردک، غور و هرات جریان دارد

وزارت فواید عامه می گوید که بخش هایی از مسیر گردندیوال یا دهلیز شرق و غرب کشور، در ولایت های میدان وردک، غور و هرات تحت کار می باشد و متباقی در برنامه این وزارت، قرار دارد.

به گزارش رادیو دری وزارت فواید عامه اعلام کرده است که پروژه گردندیوال، یا دهلیز شرق و غرب که ولایت های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان ‌وردک را به کابل وصل می ‌کند، بیشتر از ۷۹۰ کیلومتر طول دارد و یکی از پروژه ‌های مهم ملی است.

این وزارت می گوید که اعمار و ساختمان این دهلیز جز برنامه های حکومت افغانستان بوده که کار بخشی از آن تکمیل گردیده و ۶۰ کیلومتر آن در ولایت میدان وردک،۲۱ کیلومتر در ولایت غور و ۳۵ کیلومتر در ولایت هرات تحت کار و متباقی در پلان وزارت فوایدعامه می باشد.

این در حالیست که پیش از این گزارش شده بود که بودجه ساخت این جاده، از سند بودجه سال گذشته و امسال حذف شده است.

این جاده که کابل را از طریق میدان شهر، بامیان و غور به هرات وصل می‌کند، بیش از 790 کیلومتر طول دارد و در مقایسه با جاده کابل-هرات از طریق قندهار چهارصد کیلومتر کوتاه‌تر است.

طبق اظهارات مقامات سابق این جاده باید چند سال قبل به بهره برداری سپرده می شد، اما با کارشکنی های متعدد تاکنون تکمیل نشده است.

دهلیز شرق – غرب دارای اهمیت تاریخی، اقتصادی، ترانزیتی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه‌ای است و به توسعه و رفاه کشور کمک چشم ‌گیری می نماید.

دهلیز گردندیوال، سیستم ترانسپورت مسافربری میان شرق و غرب را تسهیل می بخشد، مصارف ترانزیت را کاهش می دهد و با عبور از مناطق تاریخی با مناظر زیبا، زمینه را برای جذب توریزم و سرمایه و  توسعۀ اقتصادی – اجتماعی مساعد می سازد.

در مسیر این جاده، معادن مهم مثل معدن حاجه گک در بامیان، معدن نمک در ولسوالی شهرک غور، معدن سنگ مرمر در ولسوالی چشت شریف هرات و چندین معدن دیگر در غور و بامیان، قرار دارد.

کلیدواژه