درخواست وزارت صحت عامه افغانستان از مردم برای مبارزه با موج سوم کرونا
(last modified 1400-02-07T08:25:17+00:00 )
ثور 07, 1400 12:55 Asia/Kabul
  • درخواست وزارت صحت عامه از مردم برای مبارزه با موج سوم کرونا
    درخواست وزارت صحت عامه از مردم برای مبارزه با موج سوم کرونا

همزمان با افزایش موارد روزانه‌ی ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، وحید مجروج، سرپرست وزارت بهداشت این کشور می‌گوید که افغانستان با موج سوم ویروس کرونا مواجه است و «خطر پشت دروازه‌ها» رسیده است.

به گزارش رادیو دری، وحید مجروح که امروز (سه‌شنبه، ۷ ثور) در یک نشست مشترک خبری با محمدقاسم حلیمی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که موج سوم شیوع ویروس کرونا در کشور به‌مراتب خطرناک‌تر از موج‌های دوم و اول شیوع این ویروس خواهد بود.

وی افزود: «خطر [ویروس کرونا] به دروازه‌ی خانه‌ی ما و شما نزدیک شده و این خطر به مراتب بزرگ‌تر از خطر موج اول و دوم [شیوع ویروس کرونا] است.»

از سویی هم، سرپرست وزارت صحت گفت که در موج سوم شیوع ویروس کرونا، افغانستان با یک «جنگ نابرابر» مواجه است و به تنهایی از عهده‌ی آن بر نمی‌آید. او از مردم خواست که در این موج شیوع کرونا، بخش صحی و دولت را همکاری کنند.

وحید مجروح تأکید کرد که مردم باید اهتمامات و توصیه‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌ی اجتماعی، پوشیدن ماسک و شستن دست‌ها را رعایت کنند.

محمدقاسم حلیمی نیز از شهروندان کشور خواست که توصیه‌های بهداشتی در مورد جلوگیری از بیمارشدن به ویروس کرونا را رعایت کنند. او همچنان در خطاب به عالمان دین گفت که برای آگاهی‌دهی از جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سکتور صحی را کمک کنند.

این درحالی است که روز گذشته، وزارت صحت اعلام کرده بود که برای پیش‌گیری از موج سوم این ویروس قطع پروازهای هند به افغانستان، وضع محدودیت رفت‌وآمد در مرزهای پاکستان و ایران، طرح قیود شب‌گردی، جلوگیری از تجمعات و فعال‌سازی کمیته‌های اضطرار را به رهبری دولت پیشنهاد کرده است.

این وزارت اما گفته بود که تاکنون موج سوم شیوع ویروس کرونا به‌صورت رسمی در افغانستان اعلام نشده است. عثمان طاهری، مشاور روابط عامه‌ی وزارت صحت افزود که اگر «وضعیت در افغانستان به وخامت بگراید»، موج سوم به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.

با این حال،  طاهری تأکید کرده بود که دولت افغانستان برای مهار موج سوم شیوع ویروس کرونا «آمادگی کامل» دارد.

این درحالی است که موارد ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر در کشور افزایش یافته است. از زمان شیوع این ویروس در افغانستان تاکنون، ۵۹ هزار و ۲۲۵ مورد مثبت آن شناسایی شده است. از مجموع مبتلایان این موارد، دوهزار و ۵۹۸ نفر جان باخته و ۵۲ هزار و ۵۲۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کلیدواژه