عقرب 15, 1395 14:03 Asia/Kabul
  • حامد کرزای حملات هوایی مرگبار ناتو را محکوم کرد

رئیس‌جمهور سابق افغانستان که به شدت از حملات هوایی اخیر در کشورش خشمگین است، گفت که در میان قربانیان نوزاد، نوجوان و زنان هم بوده‌اند.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایسنا،، در جریان حملات هوایی مرگبار ناتو در پنجشنبه گذشته در ولایت قندوز ۳۰ غیرنظامی افغان کشته شدند. حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان که از مخالفان شدیداللحن حملات هوایی است، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست با رنجش بسیار گفت: آیا سی‌ان‌ان یا بی‌بی‌سی به این تراژدی جمعی اشاره‌ای کردند؟ من چیزی ندیدم. من با خانواده قربانیان صحبت کردم و تصاویر آنها را دیدم. کودک شش ماهه، نوجوانان و افراد مسن در میان قربانیان بودند.

هنوز هم به صورت دقیق مشخص نیست که صبح پنجشنبه گذشته چه اتفاقی در قندوز افتاد اما مقام‌های افغان تایید کردند که تعداد تلفات غیرنظامی به ۳۰ تن افزایش یافته و دست‌کم ۲۵ تن زخمی شدند. دو سرباز آمریکایی و نیز سه کماندوی افغان در کنار سه شبه‌نظامی طالبان هم کشته شدند. مقام‌های ارتش آمریکا گفته‌اند که حملات با هواپیماهای ناتو انجام شده اما مشخص نیست که آیا خلبان‌ها آمریکایی بودند یا افغان.

به گفته کرزای، بمباران مرگبار اخیر هر چه بیشتر مباحث او را ثابت می‌کند که نقش ارتش آمریکا در افغانستان گمراه‌کننده است و این حملات مرگباری که نیازی به آنها نیست از سوی یک دستورکار بدبینانه انجام می‌شود که به باور او زندگی مردم افغانستان و حاکمیت را در قبال اهداف بین‌المللی استراتژیک تحت‌الشعاع قرار داده است.

او در ادامه از روابط امنیتی کنونی میان ایالات متحده آمریکا و پاکستان که به گفته او "منبع" حملات شبه‌نظامیان است، انتقاد کرد. او در دوران ریاست جمهوری خود گاها دیدارهایی با رهبران پاکستانی برای ارتقای روابط انجام می‌داد اما عمیقا سرخورده شد. او گفت، کسانی که به دنبال صلح با افغانستان هستند از طرف نیروهای دیگری با مانع روبرو می‌شوند.

حامد کرزای در سخنانش انتقادی به دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان نداشت اما آمریکا را به دلیل آنکه جنگ در افغانستان را به صلح ترجیح می‌دهد، محکوم کرد.

کرزای گفت: من ضد غرب نیستم اما دیدن تلفات من را نسبت به آمریکا تند و خشمگین می‌کند. فقط یک بمباران را به من نشان دهید که انجام آن باعث شده باشد افغانستان یک قدم به صلح نزدیکتر شود. ۱۵ سال گذشته است. نگاه کنید ببینید تعداد اعضای طالبان افزایش یافته یا کاهش؛ ببینید آنها افراطی‌تر شده‌اند یا نه؟ آیا این واقعا جنگ با ترور است و یا چیز دیگری است که در آن جان افغان‌ها اهمیتی ندارد؟