اسد 18, 1400 13:30 Asia/Kabul
  • آماده میزبانی از مقامات کشورهای همسایه برای کمک به پایان جنگ در افغانستان هستیم
    آماده میزبانی از مقامات کشورهای همسایه برای کمک به پایان جنگ در افغانستان هستیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی برای این‌که میزبان مقامات عالیرتبه و مقامات کشورهای همسایه در خصوص موضوع افغانستان باشد، آمادگی دارد.

به گزارش رادیو دری ، سخنگوی وزارت خارجه ایران  در نشست هفتگی با خبرنگاران که  به صورت آنلاین برگزار شد درباره تحولات افغانستان و گسترش نفوذ طالبان و ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران گفت: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده که در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صلح و ثبات و آرامش افغانستان کمک کند. در همین چارچوب ابتکار صلح تهران ، آمادگی داشته و داریم که پیگیری کنیم تا در یک گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل یک دولت فراگیر و به شمول همه گروه‌هایی که امروز در افغانستان وجود دارند تشکیل شود.

وی یادآور شد: کشورهای همسایه افغانستان هم برای این‌ که مساعی خودشان را هماهنگ کنند، برای این‌که این موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند، برای این‌که اجازه ندهند که جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروه‌های افراطی قرار بگیرد و برای این‌که به پایان این جنگ، خونریزی و برادرکشی کمک کنند ضرورت دارد با هم گفت‌وگوهای منظم‌تر و ساختارمندی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند برای این‌که میزبان مقامات عالیرتبه و مقامات کشورهای همسایه در خصوص موضوع افغانستان باشد.

خطیب‌زاده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها تن از برادران و خواهران افغانستانی خودش بوده و هیچ وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است و این نگاه انسانی همواره وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

خطیب‌ زاده: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت اول است

کلیدواژه