اسد 25, 1400 09:14 Asia/Kabul
  • آخرین تحولات افغانستان و نخستین روز حضور طالبان در کابل پس از ۲۰ سال
    آخرین تحولات افغانستان و نخستین روز حضور طالبان در کابل پس از ۲۰ سال

کابل (پایتخت افغانستان) امروز ( دوشنبه ) پس از ۲۰ سال، دوباره شاهد حضور گروه طالبان است.

به گزارش رادیو دری ،اعضای گروه طالبان در نقاط مختلف شهر کابل  پست‌های ایست و بازرسی دایر کرده اند و خودرو‌ها و افراد مشکوک را بازرسی و سلاح را جمع آوری می‌کنند.

هنوز در مقایسه با روز‌های قبل تردد مردم در خیابان‌های کابل  کم است و گویا مردم احتیاط می‌کنند.

گروه طالبان در بیانیه ای اعلام کرد ، کسانی که با اشغالگران در این ۲۰ سال کار کرده اند مورد عفو عمومی قرار می‌گیرند.

اعضای گروه طالبان تا نیمه‌های شب گذشته بر تمام نقاط کابل پایتخت افغانستان مسلط شدند و در خیابان‌ها و مقابل نمایندگی‌های سیاسی نگهبان گذاشتند.

ملا عبدالغنی برادر رئیس هیأت مذاکره کننده گروه طالبان از دوحه هم در پیام ویدئویی رسیدن طالبان به کابل را تبریک گفت و آن را پیروزی بزرگ و بی نظیر عنوان کرده است.ملا برادر به مردم اطمینان داده است که تا حد توان در خدمت مردم خواهند بود.

در همین حال دیده می‌شود که مردم تقریبا همه لباس محلی پوشیده اند و حتی نگهبانان شخصی نهاد‌های بین المللی نیز لباس رسمی خود را به لباس محلی تغییر داده اند.

اتحادیه بانک‌ها در کابل هم اعلام کرد، تا دو روز بانک‌ها تعطیل است .دانشگاه کابل نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

همه پرواز‌ها غیرنظامی از فرودگاه کابل هم متوقف شده است.

نظامیان آمریکایی هم اما دورتر در مرکز فرودگاه کابل بیشتر به طرف بخش نظامی این فرودگاه مستقر هستند و به مردم هشدار داده اند که نزدیک آنها نشوند.

 در همین حال شب گذشته تنها صدای هواپیماهای نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فضای کابل شنیده می شد که معلوم نیست چه فعالیتی انجام می دهند.

براساس گزارش‌ها شمار زیادی از سفارت خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا در منطقه وزیرمحمد اکبر خان در کابل بسته شده و پرچم خود را پایین کشیده اند.

گفته می شود که آلمان اعلام کرده است که هواپیمای نظامی برای بیرون بردن اتباع خود به کابل می فرستد و همچنین گزارش شده است که سفارت عربستان در کابل نیز بسته و دیپلمات های عربستان کابل را ترک کرده اند.

با فرار « محمد اشرف غنی » رییس جمهوری افغانستان از این کشور ، کابل در خلاء قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان شده  و هزاران شهروند افغان حتی بدون گذرنامه (پاسپورت) سرگردان در فروگاه این شهر بسر می برند.

از طرف دیگر «عبدالله عبدالله » رییس شورای عالی مصالحه  ملی ، «گلبدین حکمتیار » رییس حزب اسلامی و « حامد کرزی » رییس جمهوری پیشین افغانستان گفته اند که شورای هماهنگی را برای جلوگیری از خلاء قدرت و هرج مرج بوجود آورده تا شهر کابل بحرانی نشود.

اما وضعیت طوری است که نه پلیس و نیروهای امنیتی در شهر وجود دارند و نه ماموران غیر نظامی هستند همه ادارات نظامی و غیر نظامی محل ماموریت خود را ترک کرده و مشخص نیست که این افراد برای نجات جان خود در کجا بسر می برند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان هم در آخرین توئیت که خود که چهار ساعت پیش در توئیتر منتشر کرده است، نوشت  در خاک افغانستان به همراه مردم خود برای یک هدف واقعی و با اعتقاد راسخ به حقانیت و مقاومت در برابر طالبان خواهد ایستاد. اما وی بیشتر توضیح نداده و نگفته است که در کجا بسر می برد.

اعضای گروه طالبان هم اکنون بر تمام افغانستان بجز استانهای پروان و پنجشیر مسلط هستند.

تصرف کاخ ریاست جمهوری افغانستان از طرف طالبان

طالبان: جنگ در افغانستان پایان یافته است

کلیدواژه