سنبله 11, 1400 10:05 Asia/Kabul
  • دیلی میل: قدرت آتش هوایی طالبان از یک سوم اعضای ناتو بیشتر شده است
    دیلی میل: قدرت آتش هوایی طالبان از یک سوم اعضای ناتو بیشتر شده است

روزنامه «دیلی میل» نوشت طالبان با غنیمت گرفتن بالگردهای آمریکای و هواپیماهای تهاجمی به ارزش ده‌ها میلیون پوند، توانست قدرت نیروی هوایی خود را افزایش دهد.

 به گزارش رادیو دری ،روزنامه «دیلی میل» روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به ادوات نظامی غنیمت گرفته شده از سوی نیروهای طالبان از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، نوشت که اینک  قدرت آتش نیروی هوایی طالبان بیش از یک سوم اعضای ناتو شده است.

در همین حال، روسای طالبان به نیروهای خود دستور داده‌اند تا خلبانان نیروی هوایی منحل شده افغانستان را که آموزش‌های گرانقیمت را از ایالات متحده و متحدانش برای پرواز با هواپیماهای جنگی و بالگردهای پیشرفته دیده‌اند، یافته و به خدمت بگیرند.

دفتر بازرسی دولت آمریکا در ۳۰ ژوئن نیز اعلام کرد نیروی هوایی افغانستان ۱۶۷ هواپیما شامل ۱۰۸ بالگرد و ۵۹ هواپیمای نظامی دارد.این درحالی است که ازبکستان قبل از سقوط کابل تایید کرد که ۴۶ هواپیمای افغانستانی از جمله ۲۴ بالگرد به منظور جلوگیری از افتادن آنها به دست طالبان وارد این کشور شده است.

ژنرال «فرانک مک کنزی» فرمانده‌ای که مأموریت تخلیه قوای آمریکا را به عهده داشت گفت که نیروهای آمریکایی ۷۳ فروند هواپیما را قبل از خروج از افغانستان از کار انداختند.

گفته می‌شود 48 فروند هواپیما توسط طالبان توقیف شده است، با این وجود نیروهای طالبان قدرت هوایی بیشتری از ۱۰ عضو از ۳۰ عضو ناتو از جمله آلبانی، بوسنی،استونی، ایسلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و اسلوونی دارند.

سلاح ها و تجهیزات نظامی پیشرفته، غنائم طالبان از آمریکا

کلیدواژه