سنبله 20, 1400 10:29 Asia/Kabul
  • انتقاد حزب رفاه ملی افغانستان از عملکرد طالبان در قبال پاکستان و تشکیل کابینه
    انتقاد حزب رفاه ملی افغانستان از عملکرد طالبان در قبال پاکستان و تشکیل کابینه

حزب رفاه ملی افغانستان در بیانیه‌ای با انتقاد از عملکرد طالبان در قبال رفتار دولت پاکستان و نیز در تشکیل کابینه، مشارکت تمام مردم در تشکیل حکومت را راه‌ برون‌رفت از مشکلات کنونی دانسته است.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه آمده است: حزب رفاه ملی افغانستان با استقبال از خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر کشورهای بیگانه از افغانستان، حملات هوایی پاکستان بر فراز ولایت پنجشیر را  محکوم می کند و آن را نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور می‌داند و به نمایندگی از مردم افغانستان از دولت پاکستان می‌خواهد که با رعایت حسن همجواری، در امور داخلی افغانستان مداخله نکند.

حزب رفاه ملی افغانستان با اشاره به معرفی کابینه طالبان افزوده است: طالبان برخلاف وعده‌های تشکیل حکومت فرا قومی و فرا جنسیتی دست به اقدامی متفاوت زد و کابینه خود را بر مبنای یک قوم و یک صنف مشخص بنا نهاد که این موضوع نارضایتی عمومی مردم را در پی داشته است.

این بیانیه می افزاید: طالبان با اعلام کابینه‌ خود و نیز سکوت معنادار در قبال نقض حاکمیت ملی افغانستان این باور را میان مردم به وجود آورده است که سیاست‌های اعلامی آنان با سیاست‌های اعمالی‌شان متفاوت است، حال آنکه در این اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی کشور جهان نظاره‌گر اعمال تحریک طالبان است .

در این بیانیه تاکید شده است: اینگونه اقدامات،  اُمید مردم افغانستان به خصوص جامعه تشیّع را که پس از تامین امنیت مراسم عزاداری عاشورای حسینی نسبت به تشکیل دولت آینده ایجاد شده بود به یاس و ناامیدی تبدیل کرد.

حزب رفاه ملی در این بیانیه، تنها راه برون رفت از اوضاع کنونی افغانستان را ایجاد حکومت اسلامی  بر مبنای مشارکت همه مردم افغانستان می‌داند و انتظار دارد تحریک اسلامی طالبان با در نظر گرفتن تمامی دغدغه‌های مردم هرچه زودتر بر حکومت سرپرستی اعلام شده نقطه‌ پایان گذارد و شاکله نظم برخاسته در دوره پسا اشغال را با مشارکت همه مردم نهادینه کند تا خواسته‌ها و تقاضای مردم برآورده شود.

طالبان روز چهارشنبه گذشته پس از چند روز تاخیر که گفته می شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد.

با اعلام کابینه موقت طالبان، برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان کابینه طالبان را تک قومی، تک جنسیتی و انحصاری دانستند. 

 انتقاد شورای علمای افغانستان از ترکیب کابینه طالبان

نگاهی به سوابق اعضای کابینه موقت افغانستان

کلیدواژه