میزان 11, 1400 10:00 Asia/Kabul

اتحادیه تولید کنندگان روغن نباتی خوراکی در شمال افغانستان از مردم می خواهد برای تقویت تولید داخلی، از مصرف روغن های وارداتی خودداری و از تولیدات داخلی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری؛ اتحادیه تولید کنندگان روغن نباتی خوراکی در ولایت بلخ که روغن نباتی را از گیاهانی چون گل آفتاب گردان، پنبه دانه ، دانه کنجد و زغر تولید می کند از  مردم افغانستان خواسته است که به منظور حمایت از تولیدات داخلی از مصرف روغن های خوراکی خارجی خودداری کنند.

نورمحمد که مسوولیت اتحادیه تولید کنندگان روغن گیاهی را در بلخ  برعهده دارد می گوید روغن تولید شده نباتی نسبت به مشابه وارداتی آن هم به لحاظ کیفیت بهتر است و هم از نظر قیمت برای مصرف کننده ارزانتر تمام می شود.

به گفته نورمحمد هر قدر مردم افغانستان تولیدات داخلی را استفاده و حمایت کنند به همان میزان شاهد رشد اقتصاد و شکوفایی کشور خواهیم بود .

در همین حال خیرالله  که خود تولید کننده روغن نباتی است بر این باور است که روغن های خوراکی تولید شده در داخل کشورش در مقایسه با روغن های وارداتی  سالم و بی ضرر و به لحاظ اقتصادی با صرفه تر است.

مسوولان اتحادیه تولید کنندگان روغن خوراکی در شمال افغانستان گران شدن بی رویه مواد اولیه و مورد ضروری مردم بویژه روغن های وارداتی را نگران کننده و خارج از توان خرید مصرف کنندگان می دانند و تاکید می کنند که هموطنانشان به جای کالاهای وارداتی بی کیفیت به فرهنگ مصرف تولیدات داخلی بخصوص در بخش مواد غذایی روی بیاورند .

بسیاری از روغن های تولید شده در ولایات شمال افغانستان به دلیل بی توجهی حکومت های گذشته به خرید ماشین آلات مدرن هنوز هم به شکل سنتی تولید و به بازار عرضه می شود.

هشدار سازمان های بین المللی درباره کمبود مواد غذایی در افغانستان

 

کلیدواژه