عقرب 19, 1400 10:49 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل بحران انسانی در افغانستان
    اعلام آمادگی ایران برای کمک به حل بحران انسانی در افغانستان

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برتلاش همگانی برای ایجاد حکومتی فراگیر و مقابله با بحران انسانی در افغانستان تاکید کرد و گفت: ایران آماده کمک به حل بحران انسانی در افغانستان است.

به گزارش رادیودری، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی نو، با اشاره به آثار و تبعات اشغال افغانستان به‌دست آمریکا، خاطرنشان کرد: ۲۰ سال پیش آمریکا کشور افغانستان را به بهانه مقابله با طالبان و القاعده و با ادعای مبارزه با تروریسم اشغال کرد و تمام مولفه‌ها در این کشور بحران زده منفی‌تر از گذشته شد.  

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه دولت‌سازی و ملت‌سازی مورد ادعای آمریکا محقق نشد، افزود: آمریکا با شکستی مفتضحانه، ناچار، به فرار از این کشور شد و امروز افغانستان با کوهی از مشکل بر جای مانده است که عبور  دادن آن به ساحل نجات وظیفه همه ماست.

شمخانی با اشاره به اینکه صلح خواست همگانی مردم و اقوام افغانستان است، گفت: ما کوشیدیم با همکاری بازیگران داخل و خارج افغانستان به سمت برنامه‌هایی حرکت کنیم که واقعا به سود برادران و خواهران ستمدیده‌ ما در افغانستان و به نفع همه کشورهای همسایه و منطقه باشد و آن نیز ایجاد صلح و ثباتی پایدار و فراگیر در افغانستان است که منافع مشترک همه‌ ما را تامین می‌کند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: آمریکا با وجود تظاهر به ایجاد صلح در افغانستان، هیچ برنامه‌ای برای این کار نداشت و تنها هدف او رهایی از مهلکه‌ای بود که خود ساخته بود و به دلیل خوی استکباری وخودبرتربینی، افغانستان، منطقه و جهان را دچار مشکل کرد.

سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، هندوستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان امروز (چهارشنبه) در دهلی نو آغاز بکار کرد.

شمخانی: آمریکا با راهبرد تنش زایی همچنان در منطقه بحران آفرینی می کند 

کلیدواژه