عقرب 26, 1400 19:32 Asia/Kabul
  • کابلوف: طالبان بیشتر از آمریکا و دولت غنی با داعش مبارزه می کند
    کابلوف: طالبان بیشتر از آمریکا و دولت غنی با داعش مبارزه می کند

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: طالبان بسیار بهتر از دولت آمریکا و دولت سابق افغانستان با داعش مبارزه می‌کند و این اقدام طالبان با منافع منطقه‌ای و بین‌المللی هم سویی دارد.

به گزارش رادیو دری، «ضمیر کابلوف» نماینده پوتین در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با نشریه «نیوزویک» با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان افزود: طالبان در مقایسه با 20 سال گذشته تغییرات عمده‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: غیرمنطقی است که جامعه جهانی کاری کند که ظرفیت دولت طالبان برای مبارزه با تروریسم تضعیف شود  یا خواسته و ناخواسته از سازمان‌های تروریستی حمایت کند که طالبان با آن‌ها در حال جنگ است.

 این مقام روس با  بیان اینکه طالبان یک روند تکاملی را آغاز کرده است اضافه کرد: طالبان برنامه جهاد جهانی را کنار گذاشتند و بر مسائل داخلی متمرکز شدند و از این نظر، آن‌ها به یک اپوزیسیون سیاسی نظامی برای قدرت یافتن در افغانستان تبدیل شدند.

کابلوف افزود: طالبان با وجود شمار کمتر نیروهایش نسبت به نظامیان آمریکایی و ناتو و همچنین نظامیان دولت سابق افغانستان به دلایل متعدد در جنگ دست بالا را داشتند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اظهار کرد: در وهله اول طالبان از روحیه بالایی برخوردار بودند و باور داشتند که برای استقلال خود در برابر اشغال خارجی می‌جنگند؛ از این نظر، آن‌ها مستحق این پیروزی بودند زیرا در این مبارزه جان خود و دیگران را فدا کردند.

کابلوف درباره موضع مسکو برای به رسمیت شناختن طالبان نیز گفت: ما از حاکمان جدید افغانستان انتظار داریم که قوانین اساسی حقوق بشر و روابط بین‌الملل را رعایت کنند و از آن‌ها می خواهیم که به شهروندان خود، اعم از زن و مرد، اجازه دهند که به تحصیل، کار و آزادی دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به سفر اخیرش به کابل نیز گفت: اکثر مردم افغانستان چندان به سیاست و اینکه طالبان حاکم است یا اشرف غنی اهمیت نمی‌دهند؛ آنچه آن‌ها می‌گویند این است که ما دولت فاسد طرفدار غرب اشرف غنی را داشتیم که پول ما را دزدید و اگر طالبان عدالت و رفاه اجتماعی را فراهم کنند حکومت آن‌ها از غنی بهتر است.

نماینده پوتین در امور افغانستان با انتقاد از توقیف دارایی‌های این کشور در آمریکا نیز گفت: آمریکا و غربی‌ها بیشترین مسوولیت را در بحران کنونی افغانستان دارند، آن‌ها پس از شکست افغانستان را ترک کردند و به عنوان انتقام دارایی افغانستان را بلوکه کردند.

کابلوف: مسکو به‌ دنبال ارتباط با دولت جدید افغانستان است

 

 

کلیدواژه