جدی 08, 1400 19:16 Asia/Kabul
  • براون: خروج غرب از افغانستان زمینه را برای ظهور گروههای تروریستی فراهم می کند
    براون: خروج غرب از افغانستان زمینه را برای ظهور گروههای تروریستی فراهم می کند

گوردون براون نخست وزیر سابق انگلیس گفت: خروج غیرمسوولانه نیروهای نظامی غرب از افغانستان، پیامدهای منفی برای دولت ها و جوامع غربی خواهد داشت و ممکن است زمینه ظهور گروه های تروریستی جدید در این کشور فراهم شود.

به گزارش رادیو دری؛ نیروهای گروه طالبان در اوت ۲۰۲۱ در پی خروج نیروهای غربی به فرماندهی آمریکا از افغانستان، با سرنگون کردن دولت اشرف غنی رئیس جمهوری وقت وارد کابل شده و حکومت را در اختیار گرفتند.

براون چهار ماه پس از سقوط دولت مستقر در کابل در نوشتاری برای روزنامه تایمز افزوده است: عقب نشینی نیروهای ارتش انگلیس از افغانستان، خطر به وجود آمدن نسل تازه ای از تروریست ها و همچنین تقویت احساسات بنیادگرایانه و تندروانه علیه غرب را در پی دارد.

وی اوضاع افغانستان را ترسناک توصیف کرد و گفت: غرب بدون توجه وارد بزرگ ترین بحران انسانی دوره کنونی جهان شده  و مشکلاتی مانند تقویت و گسترش احساسات ضدغربی در فقیرترین کشور کره زمین را نادیده گرفته است. 

 رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا افزود: هیچ کشوری در دوره اخیر دچار چنین فقر مطلقی نبوده و فقر و گرسنگی افغانستان را در معرض خطر بزرگ ترین بحران بشری جهان قرار داده است.

براون با اشاره به احتمال روبه رو شدن هزاران افغان با گزینه مهاجرت دائم برای گریز از گرسنگی تاکید کرد که آثار این وضع ممکن است در اروپا احساس شود و انگیزه انگلیس برای اقدام در این مورد تنها بر اساس امور اخلاقی و انسانی نیست، بلکه به منافع این کشور ارتباط دارد. 

وی با درخواست اختصاص یافتن بودجه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری به دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان هشدار داد که در غیر این صورت آمریکا شاید ومجبور شود  تریلیون ها دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کندد.

افغانستان در معرض خطر گرسنگی گسترده

فقر، بدبختی و گرسنگی دستاورد 20 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان

 

کلیدواژه