جدی 21, 1400 16:51 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: افغانستان با یکی از سریع‌ترین بحران‌های بشری در جهان روبرو است
    سازمان ملل: افغانستان با یکی از سریع‌ترین بحران‌های بشری در جهان روبرو است

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که مردم افغانستان با یکی از سریع ترین، بحران های بشری در جهان روبرو هستند و نیمی از جمعیت با گرسنگی شدید مواجه می باشند.

به گزارش رادیودری، سازمان ملل امروز سه‌شنبه در هماهنگی با شماری از سازمان‌های غیردولتی، برنامه‌های پاسخ‌دهی مشترک را به هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای ۲۲ میلیون تن در افغانستان و حمایت از ۵.۷ میلیون تن از افغان‌های بی‌جاشده در پنج کشور همسایه، آغاز خواهد کرد.

براساس اعلام این سازمان، طرح یادشده در سال ۲۰۲۲ به 5 میلیارد دلار کمک‌ جهانی نیاز دارد.

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خاطرنشان کرده است که مردم افغانستان با بحرانی روبه‌رو هستند که در سطح دنیا سریع‌ترین رشد را دارد.

یوناما افزوده است که نیمی از جمعیت در افغانستان با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند که بیش از نه میلیون تن بی‌جا شده‌اند، میلیون‌ها کودک از مدرسه باز مانده، حقوق اساسی زنان و دختران نقض شده است، کشاورزان و دامداران با بدترین خشک‌سالی چند دهه اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اقتصاد در سقوط آزاد قرار دارد.

این سازمان هشدارداده است که اگر کمک‌های مورد نیاز فراهم نشود، ده‌ها هزار کودک به علت سوءتغذیه در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند، زیرا خدمات اساسی صحی از بین رفته است.

سازمان ملل تصریح کرده است، با آن که جنگ فروکش کرده، خشونت، ترس و محرومیت هم‌چنان افغان‌ها را به جست‌وجوی امنیت و پناهنده‌گی در آن‌سوی مرزها، به‌ویژه ایران و پاکستان سوق می‌دهد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری این سازمان می‌گوید: «رویدادها در افغانستان طی سال گذشته با سرعت به‌وقوع پیوسته و عواقب شدیدی را برای مردم افغانستان به بار آورده است. جامعه جهانی در این رویدادها متحیر شده و به‌دنبال دریافت راه درست برای اقدام است.»

او هشدار داده است که یک «فاجعه انسانی تمام‌عیار» نیز در راه است.

درخواست کمک ۸۵۰ میلیون دلاری سازمان ملل برای افغانستان

کلیدواژه