مقام آمریکایی: در صورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان جامعه جهانی حقوق معلمان را می پردازد
(last modified 1400-11-01T11:26:15+00:00 )
دلو 01, 1400 15:56 Asia/Kabul
  • مقام آمریکایی: در صورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان جامعه جهانی حقوق معلمان را می پردازد
    مقام آمریکایی: در صورت بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان جامعه جهانی حقوق معلمان را می پردازد

نماینده ویژه‌ امریکا در امور صلح افغانستان وعده داده است که اگر طالبان مدرسه های دخترانه را بازگشایی کند، جامعه جهانی حقوق تمام معلمان افغانستان را پرداخت می‌کند.

به گزارش رادیو دری؛ توماس وِست در مصاحبه با رسانه ها گفته است: برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان هیچ‌گونه زمان‌بندی خاصی وجود ندارد و می‌خواهیم پیش از عادی‌سازی روابط با طالبان، برخی اقدامات این گروه را ببینیم.

او افزود: آموزش زنان یکی از آزمون‌هایی است که طالبان باید سپری کنند و امریکا و جامعه جهانی بر آن نظارت می‌کنند.

نماینده ویژه‌ امریکا در امور صلح افغانستان اضافه کرد: عادی‌سازی روابط امریکا با حکومت طالبان هنوز هم بسیار نزدیک و آسان به نظر نمی‌رسد، اما مقام‌های امریکایی برخی پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند که حقوق بشر، آزادی زنان و آموزش زنان نیز شامل این شروط هستند.

وست اظهار کرد: در مورد به‌رسمیت شناختن [طالبان] بحث‌ها ادامه دارد، اما این موضوع تنها به امریکا بستگی ندارد بلکه باید با پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای  منطقه و بنیادهایی که در ۲۰ سال گذشته کمک‌های قابل توجهی کرده‌اند بررسی شود که به آن مرحله هنوز نرسیده‌ایم.»

با تسلط طالبان بر افغانستان، مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم و دانشگاه‌های دولتی نیز به‌روی دانشجویان دختر و پسر بسته ماند.

اخیراً سرپرست وزارت معارف طالبان گفته است هر زمانی که محیط مناسب از لحاظ دینی و فرهنگی برای آموزش دختران فراهم شود، این گروه متعهد است تا درهای مدارس را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کند.

بیش از پنج ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد اما هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

وعده طالبان برای اجازه تحصیل به دختران

دختران محروم از تحصیل افغانستان به آموزش های آن‌لاین روی آورده اند

کلیدواژه