دیده‌بان حقوق بشر از فرمان بایدن در تصرف سرمایه‌های افغانستان انتقاد کرد
(last modified 1400-11-23T07:55:39+00:00 )
دلو 23, 1400 12:25 Asia/Kabul
  • دیده‌بان حقوق بشر از فرمان بایدن در تصرف سرمایه‌های افغانستان انتقاد کرد
    دیده‌بان حقوق بشر از فرمان بایدن در تصرف سرمایه‌های افغانستان انتقاد کرد

دیده بان حقوق بشر در واکنش به فرمان رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار از سرمایه های افغانستان برای خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر اعلام کرد: جو بایدن به دنبال تصرف دارایی های افغانستان است.

به گزارش رادیو دری؛ جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا روز جمعه با امضای فرمانی، دستور استفاده‌ بیش از نیمی از دارایی‌های بلوکه شدهٔ افغانستان را برای پرداخت غرامت به بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر صادر کرد.

این فرمان واکنش طالبان را در پی داشت و محمدنعیم سخنگوی حکومت طالبان در توئیتی، این اقدام را نشان‌دهنده‌ شکست اخلاقی امریکا دانست.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار به کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان ممکن است سخاوتمندانه به نظر برسد، اما باید به خاطر داشت که کل هفت میلیارد دلار قبلاً به طور قانونی به مردم افغانستان تعلق گرفته است.

دیده بان حقوق بشر همچنین تاکید کرده است که برای رسیدگی به بحران کنونی، سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه باید تلاش کنند امریکا و بانک جهانی را به منظور کاهش محدودیت‌های اقتصادی و تثبیت اقتصاد افغانستان متقاعد کنند.

بنابر اعلام این نهاد، محدودیت‌های کنونی بر نظام بانکی افغانستان، مردم این کشور را به سمت قحطی سوق می‌دهد.

طبق فرمان جدید بایدن، از هفت میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی افغانستان که پس از روی‌کارآمدن طالبان در بانکی در نیویورک امریکا مسدود شده است ۳.۵ میلیارد دلار به یک صندوق انتقال داده می‌شود و ۳.۵ میلیارد دیگر به خانواده‌های قربانیان اختصاص می‌یابد.

هنگامی که دولت افغانستان سقوط کرد، بیش از هفت میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور به عنوان سپرده در بانک فدرال رزرو نیویورک مسدود شد.

بایدن تکلیف دارایی های مسدود شده افغانستان در آمریکا را مشخص کرد

کلیدواژه