پیام نوروزی غنی: «وحدت ملی» از تکرار حوادث تلخ در افغانستان جلوگیری می‌کند
(last modified 1401-01-02T06:38:07+00:00 )
حمل 02, 1401 11:08 Asia/Kabul
  • پیام نوروزی غنی: «وحدت ملی» راه جلوگیری از تکرار حوادث تلخ در افغانستان است
    پیام نوروزی غنی: «وحدت ملی» راه جلوگیری از تکرار حوادث تلخ در افغانستان است

محمداشرف غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان به مناسبت نوروز با انتشار پیامی بر ایجاد اجماع، هم‌پذیری و وحدت واقعی ملی برای جلوگیری از تکرار رویدادهای تلخ تاریخی در این کشور تاکید کرد.

به گزارش  رادیو دری، غنی در این پیام صوتی که در صفحه فیس‌بوکش منتشر شده است تأکید کرد: مردم در حالی سال نو و نوروز را جشن می‌گیرند که در «لحظات سخت تاریخ» و در یک دو راهی قرار دارند؛ سال نو می‌شود، اما اندوه مردم راهی برای پایان پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: اگر اشتباه گذشته تکرار شود و شهروندان افغانستان یکدیگر را نپذیرند و به «حذف و انحصار» اتکا کنند، حوادث بد تکرار و شعله‌های جنگ دوباره برافروخته خواهد شد.

رئیس جمهوری فراری افغانستان با تاکید بر تمرکز بر تحول واضح اقتصادی و تأمین احترام و غرور انسانی هر شهروند افغانستانی و به ویژه زنان تصریح کرد: زنان در شرایط دشواری قرار دارند و بین انتخاب این که کدام فرزند خود را نان بدهند، با دشواری روبه‌رو شده‌اند.

محمداشرف غنی راه حل اساسی مشکلات افغانستان را ایجاد «اجماع و گفتمان ملی» دانست و تاکید کرد: در این گفتمان باید به برخی موضوعات توجه شود که نخستین مورد وضعیت بشری افغانستان است.

غنی افزود: افغانستان نباید به «مستعمره» کمک‌های بشردوستانه جهان بدل شود و کمک‌هایی که صورت می‌گیرد باید  ضرورت‌ها و نیازها را رفع کند و درست و شفاف مدیریت شود.

او با تاکید بر استفاده از ظرفیت انسانی، منابع طبیعی و مالی افغانستان، اعتماد و اطمینان و اتکا به خود، وحدت ملی و همپذیری و مشروعیت بین‌الملی، ملی و منطقه‌ای اظهار کرد:  وحدت ملی و قبول این اصل که افغانستان خانه مشترک همه است و هیچ کسی بر دیگری برتری ندارد، یکی از راه‌ حل‌ها است؛ همچنین کسانی که باهم جنگیدند، همدیگر را قبول کنند تا صلح واقعی برقرار شود.

غنی با بیان اینکه کسب قدرت آسان، اما تحکیم آن مشکل است افزود: مشروعیت براساس سهم، حق و تعیین سرنوشت مردم از طریق خود مردم به دست می‌آید؛ کسب مشروعیت بین‌المللی و منطقه‌ای بدون مشروعیت ملی به دست نمی‌آید و برای به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی باید یک طرح وجود داشته باشد.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفت: رفاه و ثبات افغانستان وابسته به همکاری‌های منطقه‌ای و ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی بر سر بی‌طرفی دائمی افغانستان و ایجاد تحرک اقتصادی است.

غنی همچنین با دفاع از حکومت‌ خود افزود: هفت سال آخر حکومت ما ثابت کرد که ایجاد تحرک ممکن است.

اشرف غنی : اعتماد به آمریکا موجب سقوط دولتم شد

حذف نام اشرف غنی از فهرست سران دولت‌ های جهان

کلیدواژه