حمل 22, 1401 12:52 Asia/Kabul
  • ایرگاشف: ممنوعیت کشت خشخاش، تروریست ها را در افغانستان با مشکل مالی روبرو می کند
    ایرگاشف: ممنوعیت کشت خشخاش، تروریست ها را در افغانستان با مشکل مالی روبرو می کند

نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان با استقبال از اقدام طالبان برای ممنوعیت کشت خشخاش تاکید کرد: این تصمیم، گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان را از یک منبع مالی واقعی محروم خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، «عصمت‌الله ایرگاشف» نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان، این تصمیم را در  توسعه سیاسی و اجتماعی افغانستان در آینده و رسمیت بین المللی «طالبان» به عنوان یک دولت، تاثیرگذار دانست.

 ایرگاشف افزود: این تصمیم دولت طالبان، گروه‌های مختلف تروریستی را که  هنوز درافغانستان  به سر می‌برند، از یک منبع مالی واقعی  محروم خواهد کرد وبه عبارت دیگر، خاک افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه تروریست‌های خارجی تبدیل نخواهد شد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از 80 درصد تریاک جهان را افغانستان تولید می‌کند که سود حاصل از تولید مواد مخدر در سال گذشته بین یک میلیارد و 800 میلیون تا دو میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

وی یادآور شد که  دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد  تاکید کرده که در سال 2021  حجم تولید تریاک در افغانستان با 8 درصد افزایش به 6800 تن رسیده است.

 ایرگاشف گفت: ممنوعیت کشت خشخاش در نهایت برای کشاورزان عادی افغان، امکان کشت محصولات کشاورزی جایگزین خشخاش را فراهم می‌کند؛ آنها بازار داخلی را با محصولات کشاورزی پر و برای افغانستان رفاه فراهم می‌کنند.

وی تاکید کرد: افغان‌ها کشاورزان باتجربه ای هستند که تریاک را فقط در سال‌های جنگ کشت کردند؛ آنها در قرون گذشته، همه انواع میوه و سبزیجات و همچنین برنج، گندم، گوجه فرنگی و دیگر فرآورده‌های کشاورزی را می‌کاشتند.

 مقامات طالبان  اخیرا  کشت خشخاش و تولید مواد مخدر را در سراسر افغانستان ممنوع اعلام کردند.

همچنین استفاده، حمل و نقل، تجارت، صادرات و واردات انواع مواد مخدر و قرص‌های حاوی آن یا مشروبات الکلی در افغانستان ممنوع شد.

منع کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان از سوی طالبان

استقبال ایران از ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر ازافغانستان

کلیدواژه