سرطان 15, 1401 09:49 Asia/Kabul

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به تعداد آوارگان افغانستانی در ایران و میزان نیازهای آنان حجم کمک های بین المللی در این حوزه بسیار ناچیز است.

سید علی قاسمی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر اوگوچی دنیلز معاون مدیر کل سازمان بین المللی مهاجرت به جمهوری اسلامی ایران، ولایت خراسان رضوی و بازدید روز گذشته اش از مهمانشهر تربت جام اظهار داشت: ما گلایه مندی خود را در خصوص کمک های اندک بین الملل به حوزه مهاجرین در ایران به وی و سایر مقامات خارجی مربوطه اعلام کرده ایم.

به گفته مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی جمهوری اسلامی ایران تلاش گسترده ای را چه در حوزه ظرفیت های داخلی و چه برای استفاده از ظرفیت های خارجی بعد از ورود آوارگان جدید به ایران شروع کرده هرچند در حوزه آوارگان قدیمی هم از تمام توان برای خدمات رسانی استفاده شده است.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به سیل جدید آورارگان جدید نیاز بود تلاش مضاعفی صورت بگیرد و تیم های ارزیاب، منطقه ای و کشوری سازمان بین المللی مهاجرت و برخی کشورهای اروپایی طی ماه گذشته سفرهای متعددی به جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی افزود: ما به دنبال بهره مندی از ظرفیت های بین المللی برای خدمت رسانی و موضوعات مختلف آوارگان جدیدالورود هستیم، توافقات قبلی که با تیم های ارزیاب شده در حال نهایی شدن است و بازدیدهای عملی از مجموعه مهمانشهر و برخی مکان های دیگر انجام می شود.

این مقام مسوول ایرانی در حوزه مهاجرین در مورد نحوه کمک رسانی نهادهای بین المللی به مهاجرین افغانستانی در ایران هم گفت: سفرهای مقامات خارجی به جمهوری اسلامی ایران طی یک ماه گذشته به خاطر واقعیت هایی بوده که از سوی مسوولان جمهوری اسلامی منعکس شده. البته ما واقعا در مورد نحوه کمک های خارجی گله مند هستیم زیرا تعداد پناهندگان و نیازهایی که حتی در ابتدایی ترین ملزومات دارند بسیار زیاد است و امکان تامین این نیازها بدون کمک های بین المللی دشوار است.

قاسمی اظهار کرد: البته در حال دریافت کمک هایی در رابطه با نیازهای ابتدایی بخش کوچکی از پناهندگان جدیدالورود هستیم که به هیچ عنوان مکفی نیست و اعلام هم کرده ایم که میزان کمک ها هیچ سنخیتی با میزان نیازمندی های اتباع خارجی در ایران ندارد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی در مورد طرح شناسایی اخیر مهاجرین فاقد مدارک معتبر در ایران هم گفت: در استان خراسان رضوی حدود 180 هزار نفر از مهاجرین جدیدالورود ثبت نام و برگه اقامت شش ماهه را دریافت کرده اند، حضورشان هم تا پایان ماه میزان سال جاری قانونی است و تلاش می شود خدمات لازم از جمله خدمات بانکی به آن ها ارایه شود.

وی در مورد برخی محدودیت ها در ارایه خدمات بانکی به مهاجرین افغانستانی که اخیرا پیش آمد هم عنوان کرد: این محدودیت ها شامل همه مهاجرین نشده، اما برخی مسایل جزئی برای زیرساخت ها در این حوزه ضروری بود. بانک مرکزی هم اعلام کرده که لازم بوده چنین موردی پیش بیاید اما کارها به سرعت در حال انجام است، پیگیری های لازم هم از سوی مقامات مسوول انجام می شود و طی روزهای آینده مشکلاتی که پیش آمده حل خواهد شد.

تاکید اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران بر شرکت مهاجرین فاقد مدرک در طرح سرشماری در موعد مقرر

کلیدواژه