سرطان 16, 1401 15:26 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: طالبان با اجرای معاهده هامون موافق است
    کاظمی قمی: طالبان با اجرای معاهده هامون موافق است

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان گفت: طرف افغان موافق اجرایی شدن معاهده هامون است.

به گزارش رادیو دری؛ «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان چهارشنبه شب در حاشیه کمیته همکاری‌های مشترک استان‌های هم‌مرز با افغانستان در مشهد افزود:  طرف افغان، موافق اجرایی شدن معاهده هامون است و جلسات هیات‌های فنی دو کشور با هدف تامین حقابه ایران از هامون و اجرای معاهدات مربوط، در چند روز آینده  برگزار می شود.

وی افزود: پس از مذاکره برای حقابه هامون، آبی از سد کمال خان افغانستان رها شد، اما متاسفانه به دلیل اشتباهات هیات حاکمه افغانستان، بخش اعظم این آب به شوره زارهای این کشور ریخت و از بین رفت.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان گفت: به واسطه این اشتباه نه فقط به مردم مظلوم سیستان، خسارت وارد شد، بلکه خود مردم استان “زرنج” افغانستان نیز از این آب محروم شدند.

حسن کاظمی قمی ادامه داد: الان آب، پشت سد “کمال‌خان” نیست بلکه پشت “سد کجکی” است که با مرزهای ایران حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد، با این حال در حال مذاکره با کابل هستیم تا معاهده را اجرا کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در چند روز آینده هیات‌های فنی ایران، جلسات خود را با طرف افغانستانی برای اجرایی کردن معاهده انجام دهند.

تاکید وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بر همکاری جدی حکومت طالبان برای حل مساله حقابه ایران از هیرمند

دستور معاون رئیس جمهوری ایران برای پیگیری حقابه هیرمند

 

کلیدواژه