سنبله 08, 1401 18:52 Asia/Kabul
  • وزیر صنعت طالبان: افغانستان در یک سال، بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته است
    وزیر صنعت طالبان: افغانستان در یک سال، بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته است

وزیر صنعت و تجارت حکومت موقت طالبان می گوید که صادرات کالا از افغانستان به 10 کشور جهان در یک سال گذشته بیش از یک میلیارد و 364 میلیون دلار برای این کشور ارزآوری داشته است.

به گزارش رادیو دری، «نورالدین عزیزی» افزود: افغانستان در یک سال گذشته بیش از یک میلیارد و 364 میلیون دلار به 10 کشور صادرات داشته است. 

وی اضافه کرد: در این مدت مقصد 98 درصد محصولات صادراتی افغانستان، چین بوده است.

وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفت: در این مدت همچنین 13 محصول دیگر صادراتی افغانستان به پاکستان با تلاش وزارت صنعت از پرداخت تعرفه گمرکی معاف شدند.

عزیزی درباره صادرات قالی نیز افزود: قالی هویت ملی مردم افغانستان است و در یک سال گذشته یک  میلیون مترمربع قالی و گلیم به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی یادآور شد که در این مدت، مقامات این وزارتخانه به منظور جلب سرمایه‌گذاری، تقویت و گسترش روابط تجاری و ترانزیتی، به پاکستان، امارات متحدۀ عربی، ازبکستان، ایران و روسیه سفرهای رسمی کرده و با نمایندگان بخش خصوصی رایزنی کرده اند.

این مقام حکومت موقت طالبان، کاهش در محدودیت‌های انتقال پول از طریق حواله‌ ارزی (TT)، تسهیل در روند خریداری مواد اولیه، تبدیل شدن افغانستان به چهارراه تجاری منطقه، فعال‌سازی مجدد دهلیزهای هوایی با بودجۀ داخلی، فراهم کردن تسهیلات در صدور ویزای تجارتی از کشورهای منطقه برای تاجران افغان، دریافت مجوز ترانزیت مواد نفتی از مسیر ایران به افغانستان و برگزاری چندین نمایشگاه را از دستاورهای مهم  وزارت  صنعت  و تجارت افغانستان در یک سال گذشته خواند.

به گفتۀ عزیزی، وزارت صنعت و تجارت در یک‌سال گذشته توانسته است برای بیش از 6 هزار و 300 متقاضی داخلی و خارجی مجوز جدید تجارت و سرمایه‌گذاری صادر کند. 

 افزایش ۲۵ درصدی تولید قالی در افغانستان

طالبان: زمینه سرمایه گذاری جهانی در افغانستان فراهم شده است

کلیدواژه