میزان 15, 1401 12:56 Asia/Kabul
  • کشتار ۷۱ هزار غیر نظامی افغان توسط نظامیان آمریکایی طی 20 سال تجاوز
    کشتار ۷۱ هزار غیر نظامی افغان توسط نظامیان آمریکایی طی 20 سال تجاوز

نظامیان اشغالگر آمریکایی در مدت بیست سال اشغالگری افغانستان،دستکم 71 هزار غیر نظامی افغان را کشتند .

به گزارش رادیو دری ، حکومت طالبان امروز(جمعه) دربیانیه ای اعلام کرد ، آمریکا بیست و یک سال قبل در چنین روزی (هفتم اکتبر) بدون مجوز و دلیل منطقی به افغانستان حمله کرد که نتیجه آن کشته شدن بیش از 71  هزار غیرنظامی افغان بود.

بر اساس این گزارش در این دو دهه بیش از 78 هزار نفر از نیرو‌های ارتش و پلیس افغانستان نیز کشته شدند .

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت بیست و یکمین سالروز تجاوز آمریکا به افغانستان افزود ، حملات آمریکا و جنگ در افغنستان باعث آوارگی میلیون ها نفر از مردم این کشور هم شده است .

حکومت طالبان در بیانیه خود با اشاره به اینکه هم اکنون افغانستان از حضور نیرو‌های اشغالگر پاکسازی شده است و مردم افغانستان آزادانه زندگی می‌کنند تاکید کرد ، طالبان بار دیگر اطمینان می‌دهد که افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست و اجازه داده نمی‌شود از خاک این کشور ضد کشور دیگری استفاده شود و در مقابل، از سایر کشور‌ها نیز می‌خواهد موضع خصمانه در برابر افغانستان نداشته باشند و در برابر امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی ما موانع ایجاد نکنند.

هر چند امروز اشغالگری آمریکا در افغانستان به پایان رسیده است، اما این کشور با بحران اقتصادی، اجتماعی، بیکاری و فقر شدید در افغانستان ناشی از اشغالگری آمریکا و جنگ دردو دهه گذشته مواجه است.

آمریکا و متحدانش در هفتم اکتبر سال 2001 /15 میزان 1380 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند .

نظامیان آمریکایی در نهایت پس از 20 سال اشغالگری در افغانستان و ارتکاب جنایات بی شمار با نابودی زیر ساخت های اقتصادی،بهداشتی، اواخر ماه اوت سال 2021 / سنبله 1400 با خفت و شکست ازاین کشور خارج شدند . گروه طالبان هم اواسط همین ماه در افغانستان به قدرت رسیده است .

پایان طولانی ترین اشغالگری آمریکا در جهان؛ آمریکا خاک افغانستان را ترک کرد

کلیدواژه