میزان 30, 1401 10:22 Asia/Kabul
  • احمد فایق: جهان از کشتار هدفمند هزاره ها در افغانستان جلوگیری کند
    احمد فایق: جهان از کشتار هدفمند هزاره ها در افغانستان جلوگیری کند

نماینده افغانستان در سازمان ملل از کشورهای عضو این سازمان خواسته است که برای جلوگیری از کشتار هدفمند قوم هزاره اقدامات عملی کنند.

به گزارش رادیو دری، نصیر احمد فایق در کمیته امور اجتماعی، بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به حمله‌ انتحاری به آموزشگاه کاج در غرب کابل گفت که وقوع پی‌ در پی چنین حملاتی بیانگر خصومت واضح با دسترسی دختران یک گروه قومی خاص به تحصیل و ناکامی طالبان در تأمین امنیت کشور است.

فایق گفته است که این اعمال نقض اصول حقوق بشر بین‌المللی است و باید به‌عنوان جرایم نسل‌کشی مورد تحقیق قرار گیرد.

نماینده افغانستان در سازمان ملل از کشورهای عضو ملل متحد خواست درباره تمام تخطی‌های جدی حقوق بشر به‌شمول نسل‌کشی هزاره‌ها، کوچ اجباری و کشتارهای بدون محاکمه هیأت حقیقت‌یاب برای تحقیق و گزارش دهی تشکیل دهند.

فایق وضعیت حقوق بشر در افغانستان را «بی‌نهایت نگران‌کننده» خوانده و گفته است که گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای حاکی از نقض شدید و پیوسته‌  حقوق بشر توسط طالبان وجود دارد که «شامل کشتارهای بدون محاکمه، شکنجه، رفتار خشن، گرفتاری و توقیف‌ خودسرانه نیروهای امنیتی پیشین، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و افراد متهم به داشتن روابط با جبهه مقاومت» است.

او اضافه کرد: گزارش‌های معتبری از ارتکاب شکنجه به مقیاس وسیع، کشتار بدون محاکمه اسیران جنگی و کوچ اجباری گروه‌های خاص قومی در ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله بدخشان، بغلان، پنجشیر، سرپل و تخار وجود دارد.

فایق، وضعیت حقوق زنان و دختران را نیز به شدت نگران‌کننده دانسته و گفته است که در افغانستان تبعیض جنسیتی  وجود دارد.

نماینده افغانستان در سازمان ملل در ادامه از تمام کشورهای عضو ملل متحد و جامعه بین‌الملل تقاضا کرده است تا در کنار مردم افغانستان بایستند و آنان را فراموش نکنند.

راه‌اندازی پویش "نسل‌کُشی هَزاره‌ها را متوقف کنید" در همدردی با شیعیان افغانستان

تظاهرات افغان‌ها در لندن در اعتراض به نسل کشی هزاره ها

کلیدواژه