وکلای مدافع آمریکا: هزاره‌ها در دولت های مختلف افغانستان هدف نسل کشی بوده‌اند
(last modified 1403-05-19T10:53:35+00:00 )
اسد 19, 1403 15:23 Asia/Kabul
  • وکلای مدافع آمریکا: هزاره‌ها در دولت های مختلف افغانستان هدف نسل کشی بوده‌اند
    وکلای مدافع آمریکا: هزاره‌ها در دولت های مختلف افغانستان هدف نسل کشی بوده‌اند

انجمن وکلای مدافع امریکا در گزارشی اعلام کرد: مردم هزاره در افغانستان از اواخر قرن نزدهم قربانی اعمال خشونت‌آمیز و کشتار جمعی غیرقابل توصیف به دست حاکمان مختلف این کشور بوده‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ این انجمن از دولت آمریکا خواسته است که نسل‌کشی هزاره‌ها در دولت‌های افغانستان را به رسمیت بشناسد.

در این گزارش همچنین از همه دولت‌ها خواسته شده است که اقدامات نسل‌کشی علیه مردم هزاره و دیگر گروه‌های اقلیت تحت تعقیب را در افغانستان را متوقف کنند.

انجمن وکلای مدافع امریکا با اشاره به رویدادهای تاریخی مشخص از جمله قتل‌عام هزاره‌ها در افشار، مزار شریف، یکاولنگ، گورهای دسته‌جمعی و کوچ اجباری از مناطق تصریح کرده است: این نسل‌کشی‌ها ادامه رویدادهایی است که دولت های افغانستان در طول تاریخ بر هزاره‌ها اعمال کرده اند.

براساس این گزارش، اولین نمونه تاریخی قتل‌عام وحشیانه علیه هزاره‌ها  در زمان عبدالرحمان‌خان حاکم پشتون از 1880 تا 1901 رخ داده که نزدیک به 60 درصد هزاره‌ها قتل‌عام و به کشورهای همسایه و آسیای مرکزی آواره شدند.

این انجمن می افزاید: هزاره‌ها پس از آن نیز در دولت های مختلف افغانستان با کشتار هدفمند مواجه شدند و حداقل 294 حادثه را در دو دهه بین جولای 2002 تا جون 2022 تحمل کردند.

در این گزارش از کنگره امریکا خواسته شده است که برای تقویت چارچوب‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف جلوگیری از جنایات جمعی در افغانستان و محافظت از گروه‌های در معرض خطر مانند هزاره‌ها اقدام کند.

مهاجران افغان در تهران: نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید

درخواست جامعه مدنی افغانستان برای تحقیق بین المللی در مورد نسل کشی هزاره‌ها

کلیدواژه