حمل 18, 1403 20:42 Asia/Kabul
  • نگرانی گوترش از استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای قتل عام مردم غزه
    نگرانی گوترش از استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای قتل عام مردم غزه

دبیرکل سازمان ملل متحد به استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی برای شناسایی اهداف خود در غزه عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش تحقیقی مجله مستقل «+۹۷۲» در مورد استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی برای شناسایی اهداف خود در غزه گفت: هیچ بخشی از تصمیماتی که بر مرگ و زندگی کل خانواده‌ها تاثیرگذار خواهد بود، نباید به محاسبه ماشینی الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی واگذار شود.

این تحقیق بر اساس گفت‌وگو با هفت مقام فعلی و سابق جامعه اطلاعاتی اسرائیل، از جمله پرسنل دستگاه اطلاعات نظامی و پرسنل نیروی هوایی این رژیم که در عملیات‌های اسرائیل در غزه نقش‌آفرینی کرده‌اند انجام شده است.

رژیم اسرائیل در جنگ فعلی که نام آن را «عملیات شمشیر آهنین» گذاشته به طرز معناداری بانک اهداف خود را بیشتر مناطقی قرار داده که ماهیت نظامی ندارند بلکه منازل مسکونی شخصی، ساختمان‌های عمومی، زیرساخت‌ها و برج‌های بلند را شامل می‌شوند.

مجله +972 نوشته است: «اعدام و ارقام محاسبه شده‌اند و یگان‌های اطلاعات ارتش اسرائیل از پیش نسبت به آن اطلاع دارند و حتی به فاصله اندکی قبل از انجام حمله یقین دارند چه تعداد غیرنظامی قرار است کشته شوند.»

مطابق تحقیقات، یکی دیگر از دلایل بالا بودن تعداد بانک اهداف اسرائیل و همچنین صدمات گسترده وارد شده به زندگی غیرنظامیان استفاده گسترده ارتش اسرائیل از سیستمی به نام «هابسورا» یا «گاسپل» است.

این سیستم تا اندازه زیادی بر مبنای هوش مصنوعی طراحی شده و می‌تواند بانک اهداف را به صورت اتوماتیک و با سرعتی که قبلاً امکان‌پذیر نبود تولید کند.

این سیستم هوش مصنوعی، آن‌طور که یکی از افسران سابق اطلاعاتی آن را توصیف می‌کند، در واقع کار «یک کارخانه ترور جمعی» را تسهیل می‌کند.

همچنین ارتش اسرائیل برای حمله به فلسطینی ها از بمب‌های موسوم به گُنگ استفاده می کند که موشک‌های غیردقیق با توان وارد کردن خسارت گسترده هستند.

یوهان صوفی وکیل حقوق بشر و مدیر سابق دفتر حقوقی آژانس پناهندگان فلسطینی در غزه، در مورد گزارش مجله مستقل «+۹۷۲» گفت: این گزارش، روش‌هایی را توصیف می‌کند که جنایت‌های جنگی غیرقابل انکار هستند.

وی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: با توجه به تلفات بالای غیرنظامیان در غزه، (رژیم) اسرائیل با استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی اهداف خود مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.

بیش از ۱۵۰ کشور جهان ماه دسامبر گذشته از قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد حمایت کردند که در آن از «چالش‌ها و نگرانی‌های جدی» پدیدآمده در پی تولید فناوری‌های جدید نظامی از جمله سلاح‌های متکی بر هوش مصنوعی و سلاح‌های خودکار سخن گفته شده بود.

اما رژیم صهیونیستی جنگ غزه را فقط چالش نظامی نمی بیند بلکه آن را فرصتی برای ماشین جنگی خود می داند تا فناوری‌های نوین نظامی را در میدان نبرد آزمایش کند.

کلیدواژه