عقرب 11, 1401 16:52 Asia/Kabul
  • کشته شدن ۱۲۷ خبرنگار در بیست سال گذشته در افغانستان
    کشته شدن ۱۲۷ خبرنگار در بیست سال گذشته در افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بر اثر جنگ و یا جرایم سازمان یافته در دو دهه اخیر در افغانستان کشته شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، مرکز خبرنگاران افغانستان گزارشی از تلفات اصحاب رسانه طی 20 سال گذشته در این کشور ارائه کرده است. 

این مرکز امروز (چهارشنبه، ۱۱ عقرب) به مناسبت روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در جریان سال گذشته میلادی ۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که ۵ تن آنان زن بود‌ه‌اند، در اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه، انتحاری و بمب‌گذاری کشته شده‌اند.

برپایه آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال ۱۳۸۰ تا کنون ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که ۲۰ تن آنان زن بوده‌اند، جان‌شان را از دست داده‌اند.

بررسی‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که به دلیل وجود فرهنگ معافیت از مجازات، عدالت در بیشتر از ۹۰ درصد این رویدادها اجرا نشده است.

براساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، در فاصله زمانی یک سال پس از تسلط طالبان ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای رخ داده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است تا به تعهدشان مبنی بر حمایت از خبرنگاران عمل کرده و به فرهنگ معافیت از مجازات جنایت علیه خبرنگاران پایان دهند.

این در حالی است که «خیرالله خیر خواه» وزیر فرهنگ و طالبان اعلام کرده بود که طی سال گذشته هیچ خبرنگاری در افغانستان کشته نشده است. 

وی همچنین بدرفتاری اعضای طالبان با اصحاب رسانه را پذیرفته و گفته است که در یک سال گذشته رسانه‌های مطابق با ارزش‌های اسلامی و فرهنگ افغانی منتشر شده است که برای نسل آینده افغانستان مفید می‌باشد.

وزیر فرهنگ طالبان ادامه داد: کمیسیون تخلف رسانه‌ها ایجاد شده و در هفته آینده این کمیسیون رسمآ آغاز به کار خواهد کرد.

خیرخواه اظهار داشت: درباره مالیات رسانه های نیز صحبت های انجام شده و قرار است وزارت دارایی در این خصوص تخفیف‌های در نظر بگیرد. 

پیشتر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود: «طی یکسال گذشته هیچ رسانه ای از سوی امارت اسلامی تعطیلی نشده است.»

زمینه فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان فراهم شود

کلیدواژه