جدی 07, 1401 17:41 Asia/Kabul
  • نامه وزیر دولت سابق افغانستان به صدر اعظم آلمان: از حقوق زنان افغان دفاع کنید
    نامه وزیر دولت سابق افغانستان به صدر اعظم آلمان: از حقوق زنان افغان دفاع کنید

عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی در حکومت پیشین افغانستان در نامه سرگشاده‌ ای به صدراعظم آلمان  از این کشور خواسته است  تا در کنار زنان افغان بایستد و از حقوق و آزادی‌های آنان حمایت کند.

به گزارش رادیو دری، بصیر در نامه خود به اولاف شولز افزوده است: طالبان با صدور ۱۶ فرمان سرکوبگرانه علیه زنان، حقوق انسانی زنان و دختران افغانستان را نقض کرده و تمام دستاوردهای مربوط به آموزش و تحصیلات عالی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

وی تاکید کرده است که رویکرد طالبان در قبال آموزش زنان نه تنها ناقض حقوق اساسی بشر است، بلکه آشکارا بر خلاف ارزش‌ها و دستورات اسلامی است.

وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان با اشاره به محکومیت منع تحصیلات دانشگاهی برای زنان افغان از سوی کشورهای اسلامی گفته است: آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد به طور واضح یک آپارتاید جنسیتی است و ممکن است جنایت علیه بشریت نیز باشد.

بصیر از دولت آلمان خواسته است تا کمک‌های خود برای دانشجویان دختر و همچنین استادان و محققان افغانستان را از طریق ارائه و تسهیل بورسیه تحصیلی افزایش دهد.

او با اشاره به  استعفای شماری از استادان دانشگاه در اعتراض به ممنوعیت تحصیل زنان نوشته است که آنها در صورت بازنگشتن به دانشگاه ممکن است با مجازات وحشیانه یا بازداشت طالبان مواجه شوند، از این رو  اقدامات حفاظتی و حمایتی فوری از آنان ضروری است.

این مقام سابق افغان همچنین از دولت آلمان خواسته است تا در هماهنگی و همکاری با سایر اعضای جامعه جهانی تمامی حمایت‌های مستقیم یا غیر مستقیم از طالبان را متوقف کنند و در چارچوب قوانین بین‌المللی حقوق بشری، طالبان را تحت فشار و تحریم‌های بیشتری قرار دهند.

طالبان تحصیلات دانشگاهی برای دختران را به حالت تعلیق درآورد

دیم: برخی منکرات، عامل جلوگیری از تحصیلات عالی دختران است

کلیدواژه