جدی 11, 1401 14:25 Asia/Kabul

در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار اختلاف مردم محلی و یکی از بزرگان قومی بر سر مالکیت هزاران جریب زمین، جنجالی شده است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، باشندگان منطقه هزار باغ از مربوطات ولسوالی خواجه غار ولایت تخار، در یک تجمع اعتراضی ادعا کردند که یک بزرگ قوم در این منطقه در تلاش غصب هزاران جریب زمین آنان است.

آنان می گویند این زمین‌ها از اجدادشان به میراث مانده است و مدارک زیادی نیز در این خصوص به همراه دارند.

حاجی اسماعیل یک بزرگ قوم در منطقه هزار باغ ولسوالی خواجه‌ غار می‌گوید حدود هزاران جریب زمین را از اجداد شان به میراث برده اند که تا امروز با کشت آن امرار معیشت می‌کردند اما اکنون یک بزرگ قوم بنام حاجی عبدالرحیم در تلاش است تا زمین‌هایشان را غصب کند.

او‌ می‌گوید حاجی عبدالرحیم بدون اینکه به آنان اطلاع دهد زمین هایشان را کشت کرده است.

شمس الدین یکی دیگر از باشندگان محل هم می‌گوید حدود ۱۵۰ سال می‌شود که این زمین‌ها از اجدادش به میراث مانده است اما حالا یک بزرگ‌ قوم تلاش دارد تا زمین‌ها را از او بگیرد.

حبیب الرحمن ‌مظلومیار رئیس شورای منطقه قلعه‌چه از مربوطات هزار باغ ولسوالی خواجه‌غار می‌گوید: «مردم این منطقه بیش از صد سال می‌شود که هزاران جریب زمین میراثی را کشت می‌کنند و از طریق آن امرار معیشت می‌نمایند اما حالا این زمین ها میان مردم‌ محل و یک بزرگ ‌قوم به یک جنجال مبدل شده است.»

او از حکومت خواستار اجرای عدالت شده است.

از سوی دیگر حاجی عبدالرحیم، فردی که متهم به غصب هزاران جریب زمین باشندگان محل است با رد ادعای مردم می‌گوید این زمین‌ها میراثی نیست بلکه او قباله دارد که زمین ها مربوط به او می‌شود.

به گفته او سال ها مردم این منطقه زمین های وی را کشت می‌کردند اما حالا به دلیل اینکه حکومت مالیه هنگفت بالای زمین داران وضع کرده، او مجبور شده است تا زمین های خود را هنگ کشت نماید تا بتواند از این طریق مالیه حکومت را پرداخت کند.

حاجی عبدالرحیم می‌گوید قباله شرعی برای دو هزار جریب زمین در این منطقه دارد و حاضر است از راه قانونی با مردم محلی وارد گفت‌وگو شود تا این جنجال حل گردد.

پیش از این مولوی عبدالرحیم احدی، مسؤول کمیسیون استرداد زمین های غصب شده در ولایت تخار از آغاز کار این کمیسیون خبر داده گفته بود که تمام زمین های غصب شده زراعتی و علفچرها را تثبیت می‌کنند و در صورتی که زمین ها را کسی غصب کرده باشد دوباره به صاحبانش بازگردانده می‌شود اما تا اکنون ادارت مربوط و کمیسیون استرداد زمین های غصب شده، در این خصوص ابراز نظر نکرده است.

شناسایی هزاران جریب زمین غصبی در ولایت تخار