دلو 24, 1401 19:31 Asia/Kabul
  • استمداد عبدالسلام حنفی از علمای مسلمان برای رفع ممنوعیت‌های آموزشی در افغانستان
    استمداد عبدالسلام حنفی از علمای مسلمان برای رفع ممنوعیت‌های آموزشی در افغانستان

عبدالسلام حنفی معاون رئیس حکومت طالبان با انتقاد شدید از محدودیت های آموزشی در افغانستان، علمای افغان و جهان اسلام را برای روشنگری در این باره به کمک طلبید.

به گزارش رادیو دری؛ عبدالسلام حنفی در نشستی در دانشگاه کابل، در اظهاراتی کم سابقه درباره برخی ممنوعیت ها در حکومت طالبان افزود: وظیفه یک مفتی فقط این نیست که «ممنوع» کند، بلکه وقتی مفتی چیزی را منع کرد، باید راه‌ بدیل هم ارائه دهد.

وی با انتقاد از محدودیت ها و ممنوعیت های تحصیلی در افغانستان اضافه کرد: تا زمانی‌که نظام آموزشی تقویت نشود، هیچگاه نمی‌توانیم ادعا کنیم که  یک کشور مستقل هستیم.

معاون اداری رئیس حکومت طالبان گفت: «ما اگر ادعا می‌کنیم که وطن خود را چنین و چنان خواهیم کرد، همه خواب و خیال است».

این اظهارات حنفی در حالی است که رهبر طالبان مدت هاست با صدور فرمان‌هایی، ادامه تحصیل دختران را ممنوع و برای کار زنان محدودیت‌هایی ایجاد کرده که این محدودیت‌ها با واکنش های منفی گسترده ‌ای در داخل و خارج افغانستان رو به رو شده و به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان را نیز دچار چالش کرده است.

اخیرا سراج‌الدین حقانی  وزیر داخله طالبان هم از برخی تصمیمات و عملکرد این گروه انتقاد کرده که انتقادات او با واکنش ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان رو به رو شده است.

پیش از این نیز برخی چهره‌های طالبان مانند استانکزی معین وزارت خارجه این گروه از ممنوعیت های تحصیلی برای دختران و زنان انتقاد کرده بود.

این انتقادات و اختلافات درون گروهی طالبان، تاکنون بی ثمر بوده و نتوانسته است محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده پس از روی کار آمدن طالبان را کاهش دهد.

واکنش مجاهد به اظهارات حقانی: انتقاد از «امیر» نباید علنی باشد

 

انتقاد تند وزیر داخله طالبان از سیاست های این گروه

کلیدواژه