ثور 09, 1403 15:33 Asia/Kabul

در حالی‌ که محرومیت دختران از آموزش و تحصیل در افغانستان وارد سومین سال شده است، اتحادیه جهان اسلام بار دیگر ادامه این روند را محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری؛ شورای فقه اسلامی، اتحادیه جهان اسلام با انتشار بیانیه‌ای بر اهمیت آموزش زنان در دین اسلام‌ تاکید و بار دیگر به طالبان توصیه کرد همچون سایر کشورهای اسلامی به زنان اجازه دهند تا دانش مفید در زمینه‌های مختلف را فرا گیرند و آنان را از این امر محروم نکنند.

شورای فقه اسلامی نقش زنان در خدمت به جوامع را قابل‌توجه خوانده و افزوده است که زنان و مردان جز در موارد استثنا براساس فطرت‌شان برابرند.این در حالی است که گروه طالبان همچنان بر موضع خود مبنی بر منع دختران از تحصیل در مقاطع بالای ششم و دانشگاه اصرار دارد. با این حال علمای جهان اسلام با اعزام نمایندگان خود به افغانستان نیز  از طالبان خواسته اند بر اساس اموزه های اسلام مانع تحصیل دختران نشود. موضوعی که همچنان با مخالفت طالبان روبرو است.

علی خزایی  کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:
"حق هر انسانی چه مرد و چه زن است که دانش و علم روز را فرا بگیرد و اسلام نیز بر آن تاکید دارد. از این رو اما واقعا مشخص نیست که طالبان بر چه اساس و حکمی دختران را از تحصیل منع می کتد. در حالی که در تمام جوامع اسلامی تحصیل دختران ازاد است و اسلام نیز قویا بر تحصیل مسلمانان تاکید دارد."

از این رو در بیست‌وسومین اجلاس شورای فقه اسلامی وابسته به اتحادیه مسلمانان جهان که در شهر مکه برگزار شد توانمندسازی زنان برای کسب دانش مفید در زمینه‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفت.

به نظر نمی رسد اصول فقه طالبان که بر حنفیت تاکید دارند مغایر با دیدگاههای شورای فقه اسلامی باشد. از این رو بسیاری از محافل در افغانستان هم اصرار طالبان بر عدم تحصیل دختران در مقاطع بالای کلاس ششم و دانشگاه بیش را بیش از انکه ناشی از فقه اسلامی بدانند، متاثر  از عصبیت قومی می دانند که حاضر به عقب نشینی از ان نیستند. زیرا طالبان همچنان  برخلاف خواست علمای کشورهای اسلامی، مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران بازگشایی نمی کنند‌.

در حالی که گفته می شود فرزندان دختر رهبران طالبان در خارج از افغانستان از جمله در  پاکستان و قطر مشغول به تحصیل هستند. از دیدگاه محافل سیاسی منع تحصیل دختران نه تنها فشارهای روحی و روانی جدی را بر انان تحمیل می کند بلکه افغانستان را در اینده از خدمات زنان و دختران در مشاغل مختلف از جمله پزشکی محروم می کند.زیرا مشاغل بسیاری هستند که نیازمند همکاری و مشارکت زنان می باشند و طالبان با منع تحصیل دختران در اینده ای نه چندان دور  بسباری از مشاغل را خالی از افراد با تجربه و تحصیل کرده خواهد کرد. علاوه بر این روند تحولات در جامعه افغانستان نیز در دو دهه اخیر تغیبر کرده است و دختران این کشور نیز علاقمند به تحصیل و ارتقا شرایط زندگیشان هستند‌ بنابرابن محروم کردن دختران از تحصیل مقابله با نیمی از جامعه افغانستان است و در بعد منطقه ای  و بین المللی هم موجب خواهد شد شناسایی حاکمیت طالبان همچنان به تعویق ببافتد‌. زیرا اجازه دادن به دختران برای تحصیل خواست جامعه جهانی از طالبان نیز است.

کلیدواژه