تداوم فشار طالبان بر شیعیان؛مسدود کردن زیارتگاه سخی و بی احترامی به عقاید مذهبی شهروندان
(last modified 1401-11-26T04:16:06+00:00 )
دلو 26, 1401 08:46 Asia/Kabul
  • تداوم فشار طالبان بر شیعیان؛مسدود کردن زیارتگاه سخی و بی احترامی به عقاید مذهبی شهروندان
    تداوم فشار طالبان بر شیعیان؛مسدود کردن زیارتگاه سخی و بی احترامی به عقاید مذهبی شهروندان

ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان افغانستان با هجوم به «زیارتگاه سخی» از معروف ترین مکان‎های مذهبی شیعیان در کابل، دروازه این زیارتگاه را بستند و زائران را اخراج کردند.

زیارتگاه سخی در منطقه شیعه نشین «کارته سخی» در غرب کابل قرار دارد و یکی از مقبره های معروف شیعیان نیز است و همه روزه مردم برای زیارت و فاتحه خوانی به آنجا می روند .

به گزارش رادیو دری، یکی از متولیان زیارتگاه سخی گفت: مأموران امر به معروف و نهی از منکر حکومت  طالبان دیروز( سه شنبه) به این زیارتگاه آمدند و زائران را متهم به «انجام اعمال شرک آلود» کردند.

 

به گفته منابع محلی، افراد طالبان همچنین زائران زن را به «عدم رعایت حجاب» در صحن زیارتگاه سخی متهم کردند و آنها را مجبور کردند که این زیارتگاه را ترک کنند و سپس دروازه زیارتگاه را مسدود کردند.

متولیان زیارتگاه سخی گفته ‎اند که تا زمانی‏ که این موضوع به صورت «کامل» حل نشود، دروازه این زیارتگاه را باز نمی کنند؛ زیرا مأموران طالبان تاکنون چندین بار به این مکان هجوم آورد‎ه اند، دروازه آن را بسته اند و زائران را به «شرک» متهم کرده اند.

حکومت طالبان تاکنون درباره این موضوع واکنش نشان نداده است .

مسدودن کردن دروازه زیارتگاه سخی بر روی زائران به اتهام «انجام اعمال شرک آلود» از سوی افراد طالبان، واکنش گسترده شهروندان افغانستان را در پی داشته است.

شهروندان افغانستان زیارتگاه سخی را یکی از مکان‎های مقدس مذهبی شیعیان  در کابل می دانند و مسدود کردن دروازه این مکان مذهبی را «بی احترامی به عقاید مذهبی» اهل تشیع می دانند.

یکی از کاربران توییتر با اشاره به هجوم افراد طالبان به زیارتگاه سخی و مسدود کردن این مکان مذهبی، نوشته است که «حاکمیت قرون وسطایی چیزی بنام آزادی مذهب و آزادی عقیده نمی شناسد.»

یک کاربر فیسبوک نیز نوشته است «حکومتی که با عقاید و باورهای مذهبی مردم در بیفتد، محکوم به فنا است.»

بسیاری از مردم افغانستان، با اشاره به تنوع مذهبی در این کشور و زندگی مسالمت آمیز پیروان تمام مذاهب اسلامی در کنارهم، مسدود کردن زیارتگاه سخی را «بی احترامی کامل به باورهای مذهبی» شهروندان افغانستان دانسته اند.

شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان گفته اند که زیارتگاه سخی در واقع تنها مکان مذهبی ویژه شیعیان نیست، بلکه اهل تسنن افغانستان نیز به دلیل منسوب بود این مکان به حضرت علی (ع) امام اول شیعیان جهان برای زیارت به آنجام می روند.

بر اساس آمارهایی که رسانه های افغانستان منتشر کرده اند گروه طالبان بارها علیه شیعیان هزاره در افغانستان اقدام نظامی کرده اند.

تاکید طالبان بر توجه جدی به حل مشکلات شیعیان در افغانستان

 

کلیدواژه